internet dejta
13.06.2023
hey decibel jag har en flickvän på nätet som är 20 år ok jag är fjorton och jag vågar inte säga åt mina föräldrar om det för jag är rädd att de kommer ha mig att radera henne från mina kontakter vad skal jag göra lovebird
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
21.06.2023
Hej!
Tack för din fråga! Det finns många saker i det du skriver som jag gärna går lite djupare in på. Jag vill först och främst säga att jag förstår att du oroar dig och att du är rädd för att dina föräldrar inte ska godkänna din relation med den här vuxna kvinnan. Jag förstår också att det kan kännas väldigt spännande med ett förhållande och det kanske känns extra häftigt att någon äldre person visar intresse för dig.
Jag vill här till en början berätta lite om vad det finns för lagar i vårt land när det kommer till sexuella relationer. I Finland har vi något som kallas för samtyckeslag. Det finns två skyddsåldrar, 16 och 18. Är man 16 år får man ha sex med vuxna men inte med vuxna som är t.ex. din lärare, ungdomsledare, chef osv. Om man vill ha sex med någon som är i en så kallad maktposition över en (t.ex. chef, ungdomsledare, lärare osv.) måste man vara +18 år. Man får ha sex även om man inte ännu fyllt 16 år men det måste vara med någon som är i ungefär samma ålder eller mognad som en själv. Den här lagen finns inte till för att stoppa tonåringar från att ligga med varandra och det finns ingen sexpolis som kommer storma in i rummet om två 14-åringar har sex. Lagen finns helt enkelt till för att skydda minderåriga från att bli utnyttjade av vuxna.
Tekniskt sätt är det inte lagligt för din flickvän att ha någon form av sexuellt umgänge med dig som bara är 14 år. Där ingår även nakenbilder. För att skicka och ta emot nakenbilder måste båda vara över 18 år och båda måste vara med på det. T.ex. om din flickvän skickar en nakenbild av sig själv till dig begår hon ett brott och om hon har någon nakenbild av dig som är minderårig är det också ett brott. Nu vet jag ju inte hurudan relation ni har och det kan hända att dessa saker inte stämmer in på just ert förhållande men det kan vara bra att veta hur det ligger till och vad lagen säger.
Har ni någon gång träffats på riktigt eller ens talat videosamtal? Är du helt säker att den här personen faktiskt är en 20-årig kvinna? Om hon bara skickat bilder på sig själv så kan det ju innebära att hon inte alls är den hon säger att hon är. Om du inte sett några bevis för att hon verkligen existerar kan det lika bra hända att personen du har ett förhållande med är Nils 56 år t.ex. Om du försöker ringa videosamtal men hon hela tiden hittar på ursäkter till varför det inte går så är det ju antagligen ett tecken på att hon försöker dölja något.
Om ni någon gång väljer att träffas på riktigt rekommenderar jag starkt att ni gör det på en allmän plats där det finns andra människor. Ifall hon inte är den hon säger att hon är eller om hon bara ger dåliga vibbar är det lättare för dig att ta dig därifrån om ni är på en allmän plats. Jag rekommenderar också att du berättar för någon vem du ska träffa och var. Jag vill även påminna om att någon form av sexuell kontakt mellan er inte är okej och det är något som hon kan straffas för (inte du eftersom du är ett barn).
Jag undrar även ifall hon vet om att du bara är 14 år? Det är inget fel med att en 14-åring är intresserad av någon som är äldre. Men det är minst sagt konstigt och olämpligt att en vuxen människa är intresserad av ett 14-årigt barn. Så ska det inte vara. En vuxen människa ska inte ha någon romantisk eller sexuell attraktion till ett minderårigt barn.
Det faktum att ni måste hålla er relation hemlig borde redan vara ett bevis på att allting inte är riktigt som det ska. Vad har man dessutom för framtid med en person som man inte kan ta hem till sina föräldrar eller ens berätta om för sina föräldrar? Det låter inte som en bra grund till ett hälsosamt förhållande.
Det viktigaste i alla förhållanden är att båda känner sig trygga och bekväma. Det är viktigt att förhållandet känns jämlikt och att man kan prata öppet och ärligt med varandra. Det är också viktigt att den ena inte har ”makt” över den andra. Eftersom du är ett barn är du så att säga i underläge, hon som vuxen har mer makt eftersom hon har mycket mer livserfarenhet och är långt mer utvecklad än dig. Hon borde vid det här laget veta att det varken är lagligt eller rätt av henne att över huvud taget ha någon sorts romantisk-/sexuell relation med ett barn men hon väljer att trots allt ha det. En person med så dåligt omdöme och så lite hänsyn till dig som minderårig är inte en bra person att ha ett förhållande med.
Jag hoppas att du funderar över ifall det här verkligen är ett särskilt bra förhållande att vara i och om den här personen förtjänar att få vara i ditt liv. Jag hoppas också att du litar på din magkänsla ifall du tycker att något inte verkar riktigt okej eller om du tycker att hon uppför sig lite misstänksamt. Kom ihåg att du ALDRIG behöver gå med på något du inte vill göra och om du blir obekväm av något hon säger eller gör hoppas jag att du bryter kontakten direkt.
Jag är stolt över dig att du tog kontakt hit till oss även om du kanske inte fick de svaret du ville ha men jag tror ändå att det är viktigt att du känner till dessa saker. Jag vill även uppmuntra dig till att tala med dina föräldrar eller någon annan trygg vuxen, t.ex. kurator, lärare eller varför inte bara en vän som du litar på. Om det känns för jobbigt får du alltid skriva till oss på Decibel om du funderar över något eller om du vill lätta på ditt hjärta.
Ta hand om dig! Kram,
Rosanna