Intressant kille
01.12.2017
Hej! Jag undrar hur man får en kille man aldrig pratat med att liksom lägga märke till en (på ett bra sätt) utan att behöva prata? Vågar inte prata med honom

Ungdomsinformatören Liselott svarar
04.12.2017
Hej Vågar inte prata med honom!
Egentligen slår du direkt huvudet på spiken här, för klart att det mest avgörande i det här läget är om du alls vågar prata med honom eller inte. Se, hur tänkte du att han skulle kunna upptäcka dig utan att du på något vis, i verkligheten eller via chatt eller liknande, om du inte öppnar munnen?
Ser man riktigt krasst på det här, så har han troligen sett dig redan utan att han ögonblickligen blev dödskär i dig från första ögonkastet. Så den metoden är out. Om du inte kunde locka honom bara genom din utsida, så måste du nästan visa någon del av din insida, och det kan man nästan bara göra genom att prata med honom. För att han ska falla för din personlighet, så måste han ju få någon chans att lära känna dig, inte bara se dig som en random tjej av femtioelva andra tjejer som går förbi i skolkorridoren.
Till tröst så kan jag ju säga att förhållanden som börjat utgående från personlighet har större chans att hålla i längden än förhållanden där man upptäckt varandra bara på basen av utseendet. Så se det inte som någon nackdel att din fantastiska skönhet och sexappeal inte fällde honom på direkten ;)
Så något måste du göra. Jag skulle nog inte rekommendera metoder som tex att måla en spektakulär tavla på bildkonst och hänga upp den och hoppas att han ska bli så fascinerad av den att han söker upp dig. Sådant händer nog bara i romantiska filmer. Samma gäller att försöka glänsa inom fotboll, att svära som en borstbindare eller fnittra superhögt i korridoren eller klä dig supersexigt, ja överlag dylika metoder för att fånga hans blick. Risken är med den typen av metoder att han upptäcker dig på fel sätt, inte som den där gulliga, trevliga tjejen med stor flickvänspotential.
Så om det nu inte dyker upp tillfällen där du har chansen att springa på honom och börja tala med honom av naturliga anledningar, som ungdomsdanser, skolbaler, grupparbeten, fester eller liknande, så lämnar alternativet att faktiskt själv inleda kommunikationen med honom. Virtuella klassiker är faktiskt inte fy skam, de brukar ganska ofta funka, som att gilla hans insta-bilder, skicka någon söt snap åt honom, fråga via whatsapp vad han pysslar med ikväll då och liknande. Jo, då måste du ta lite mod till dig, men fördelen är att du kan "gömma dig bakom skärmen" lite. Irl kan du säga hej när ni möts i korridoren, eller kommentera vädret eller skolmaten eller i princip vadsomhelst, så länge du ger er en "öppning".
Visste du annars vilket det absolut vanligaste sättet är som gifta par träffats och börjat lära känna varandra på? Jo, den ena sa "hej" och den andra svarade "hej". Ne, jag skämtar inte. Det ÄR det absolut vanligaste och mest effektiva sättet att träffa någon på, utan det här är det nästan omöjligt att lära känna varandra. Du slipper inte runt det! Det här modet som behövs för att säga det där första hejet är vad kärlek kostar. Om du inte är villig att betala den insatsen, så får du inte vara med i spelet heller. Jag vet att du skulle ha velat att jag skulle skriva en massa tips i stil med "gör så här så blir han blixtkär i dig", men det finns inga sådana knep. Jag skulle också ha velat underlätta din värld åt dig, men det går helt enkelt inte. Du måste ge honom chansen att lära känna dig, annars kommer det här inte att hända. Du måste våga prata med honom!
Jag håller tummarna <3
Kram, Liselott