Intresserad
25.07.2017
Hej. I en längre tid har jag varit väldigt intresserad av en flicka. Hon är snäll, smart, omtänksam, snygg, samma intressen, ja allt man kan tänka sig. I början av juli var jag på ett evenemang där hon var. Där fick jag lära känna henne bättre. Sen dess har jag och ett gäng (inklusive hon) träffats ute på stan för att umgås.
Nu ligger det till så här. Jag har fått reda på att två andra riktigt bra kompisar är väldigt intresserad i henne också. Jag har själv inte vågat säga att jag också är intresserad. Har ingen aning vad jag ska ta mig till. Jag är en person som tänker mest på andra, och därför har jag pushat mina två kompisar att försöka lära känna henne bättre och så, fast jag själv jätte gärna vill. Jag tänker på henne väldigt ofta, och kan inte släppa henne från huvudet.
Tacksam för tips. sauna

Ungdomsinformatören Liselott svarar
31.07.2017
Hej sauna!
Ursäkta att du fått vänta på svar lite så här i semestertider, hoppas du haft tålamod med oss. Och hur ser det ut nu mellan er, har något nytt hänt? Best case scenario är kanske att du och den här tjejen är ett par officiellt nu och dina två kompsar är helt lugna med det. Och att du därför inte behöver det här svaret längre. Jag skriver nu svar utgående från det du skrev, och så får du skriva in på nytt till oss ifall du behöver nya eller annorlunda råd.
Först, hördu, det ÄR ju ändå den bästa versionen att ni två skulle vara lyckliga tillsammans nu och dina kompisar helt förstående, eller hur? För du har faktiskt all rätt i världen att tänka på dig själv när det kommer till kärlek. Du blir inte en sämre människa för att du råkat bli kär i samma tjej som två kompisar, det är sådant som händer utan att det är någons fel, utan att någon borde vara den som backar och låter andra gå före. Du blir inte en bättre kompis av att ge upp och låta de andra två få försprång. Du blir inte en bättre människa av att hjälpa dem att "få" henne! Det enda som händer då är att de trampar på dig. Kanske med ett oj, ursäkta, men de kommer ändå att gå rakt över dig för att få en chans med henne i alla fall, hur bra kamrat de än tycker att du är.
Och hej, om de inte ens vet om att du också gillar henne, så märks inte ens din uppoffring någonstans. Och är det då värt att känna sig ädel och som en god människa? Skulle det inte vara trevligare att känna sig lyckligt kär? Visst är det fint att tänka på andras känslor, men det får inte kosta en själv för mycket heller. För när du låter andra gå före dig, så respekterar du inte dig själv, du värdesätter inte dig själv. Din "vackra handling" skadar inte bara dig själv, utan du meddelar dessutom åt världen att du är värd att gå förbi och över, att du ändå inte är så bra pojkvänsmaterial som de andra är. Du gör dig själv till en loser innan de andra ens hunnit göra det - och speciellt innan du ens gett dig själv (och henne) en ärlig chans.
Nu menar jag inte att du ska armbåga dig fram till henne så att kompisarna strittar åt sidan, men du ska absolut ge dig in i gamet. Det handlar inte alls om att vara elak eller självisk här. Det handlar inte heller bara om kärlek här och alla de fantastiska känslor och upplevelser som förälskelse kan ge en, utan även om att våga göra det där som känns pirrigt eller till och med skrämmande. Det må gå hur det går sedan, du kan ändå floppa totalt med henne, men då vet du i alla fall att du försökte. Och DEN känslan ger dig mycket i livet. Den ger dig i längden just självaktning och mod att pröva lyckan också nästa gång chansen ges. Den upplevelsen stärker självkänslan - på sikt. För om du floppar med henne känns det säkert hemskt i början. Då känner du dig säkert som världens sämsta människa - en stund. Men självkänsla innebär bland annat förmågan att kunna ställa sig upp igen och försöka på nytt efter ett misslyckande.
Och chansen till mycket gott finns ju här, det kan vara sååå värt det att pröva lyckan med henne. Tänk om hon gillar dig också, redan nu? Eller kan börja gilla dig om du vågar stå på dig lite, vågar prata med henne för egen del, kanske till och med flirta lite? Visst är det så att vi som människor oftast först lägger märke till de personer som syns och hörs mest, så de som inte gör så mycket väsen av sig tenderar att lämna i skuggan. Så stig fram ur skuggan! Du behöver inte låtsas vara något du inte är, men gör dig synlig genom att prata med henne, prata om dig själv och om henne, visa ett genuint intresse för henne som människa. Kanske hon gillar den lugna och vänliga typen, så ge henne en chans att lära känna dig!
Jag håller tummarna! Kram, Liselott