Intresserad
20.08.2017
Hej, hur tar man kontakt med en kille utan att vara för på? Nu menar jag verkligen från allra första början då jag inte ens känner personen men är intresserad och vill lära känna honom. En "stegvis guide" skulle uppskattas :) Samtals ämnen är också något som jag inte kan komma på ifall det skulle lyckas så långt att jag pratar med honom..
Tack!! Hej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
23.08.2017
Hej Hej!
Att göra en fullständig instruktionsguide för hur man tar kontakt med någon och får dem att bli kära i en, ja det har ännu inte skapats fastän mänskligheten har försökt göra det i årtusenden. Det finns nog ingen som tex är professor i det vetenskapliga ämnet kärlek eller liknande, det är helt enkelt omöjligt att säga "gör så här så blir han din". Vi är för olika som människor, det finns miljarder olika situationer och faktorer som kan påverka hur ett visst knep skulle lyckas... Och så finns det det där opåtagliga, magiska inslaget som ingen kan styra: uppstår kärlek eller inte. Vi har svårt att bestämma vem vi ska "klicka" med, bli attraherade av, bli intresserade av. Det är nog därför som det finns uttryck som "fall in love", som om det var något i stil med en sjukdom som liksom bara slumpmässigt drabbar en men inte en annan. Däremot kan vi alltid besluta vad vi ska göra åt de där känslorna, kärleken kan i sig inte driva oss att tex göra saker, den är ingen okontrollerbar varelse med eget huvud.
Så att säga precis vad du borde göra och säga i varje situation är tyvärr omöjligt. Säg att vi skrev "Säg att du gillade hans t-skjorta i skolan idag!" med syftet att alla människor i allmänhet gillar att höra gott om sig själva. Nämen tänk om han istället personligen tycker att sådana kommentarer låter som att man försöker vara inställsam och fjäskig för att han själv har så dålig självkänsla att han inte kan ta en komplimang? Eller tänk om han istället tror att du är en ytlig typ som bara bryr dig om märkeskläder och utseende överlag? Eller om han tror att du skojar med honom, för att han vet att han hade en fläck på den som han gick omkring och skämdes för hela dagen? Vi är så olika och kan tolka och känna och mena så väldigt olika.
Det enda vi har att gå på när det gäller att försöka få någon att bli intresserade är intuition och förmågan att läsa av en annan människa. Där kommer det viktiga kroppspråket också in. Vi läser av folk hela tiden, omedvetet, med varendaste människa vi möter, och ändrar automatiskt vårt eget beteende enligt de reaktioner vi får av andra. Det är därför det tex är så svårt att försöka vinna någons hjärta via text, tex sms eller chatt eller något, för att text är så platt och simpelt. Det ger i sin tur så himla många möjligheter till tolkning att risken för missförstånd alltid är överhängande. Bättre flirtar vi nog överlag f2f, just för att vi alla är mer eller mindre experter på att läsa av varandra. Däremot brukar den här förmågan bli liksom bedövad när vi är kära, för då börjar vi tvivla på oss själva och därför tvivlar vi på allt runtikring oss. "Nämen inte kan han ju ha menat si, han kan ju ha menat så - eller bu eller bä också..." Vi blir automatiskt oftast så osäkra och nervösa och får så dålig självkänslan plötsligt när det kommer till den vi gillar att vi ändå lätt överanalyserar, övertolkar, överreagerar osv.
Det STORA KNEPET när det gäller kärlek är att våga ändå. Våga ta kontakt, våga flirta, våga charma, våga känna något för en annan människa och våga försöka göra något åt det. Vågar man inget, ja då kan man gå hem direkt och lägga sig på sofflocket i all sin ensamhet ;)
Så nä, det är svårt det här med kärlek. Men vi på Decibel har i alla fall gjort ett försök att göra det omöjliga, så vi har faktiskt infosidor med tips på hur man kan ta kontakt och hur man kan flirta och charma osv. Vi lovar inte att allt funkar i alla situationer, och som sagt så har vi heller ingen magisk förmåga att tända den där lilla gnistan som behövs för att en människa ska bli förälskad. Så allt vi kan göra är att be dig läsa infosidorna om kärlek och förälskelse och hålla tummarna för dig <3
Hälsar Liselott