Intresserad av tjej?
28.10.2014
Hej. Jag har en fråga om jag nu är lesbisk eller bisexuell? Jag och en tjejkompis som känt varandra ganska länge var hemma hos mig förra veckan. Vi började sådär försiktigt smeka varandra efter en diskussion om sex. Sen klädde vi av oss och stod och kramades och smekte varandras bröst. Jag märkte att jag blev lite våt "där nere". Det kändes bra för stunden. Nu har jag börjat fundera på vad det betydde. Vi har träffats i skolan efter men inte pratat om det. Är jag nu lesbiks eller bi?

Ungdomsinformatören Sanna svarar
28.10.2014
Hejsan, vi väntar på svar från två av våra experter, svaret kommer här under så fort vi får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej
Jag skulle hellre lägga vikt vid ifall det för dig (och den andra flickan) var en positiv upplevelse. Det verkar uppenbart att du blev upphetsad, vilket jag tolkar som att du njöt av stunden. Det är bra. Om du känner ett behov av att tala med henne, så försök vid ett lugnt och tryggt tillfälle föra det på tal. Det kan hända att hon vill prata. Det finns också en chans att hon inte vill det. Det är något som bör respekteras. En sensuell eller sexuell akt mellan två personer som respekterar varandra och inte utsätter för tvång eller fara är bara positivt. Homo- och/eller bisexualitet är så mycket, mycket mer än en sexuell akt. Om det är viktigt för dig att veta kan jag bara råda dig till att börja känna efter. Känner du dragning till personer som definierar sig som kvinnor? Känner du förälskelse till någon annan flicka? Sexualitet är så mångfacetterat och finns i så många individuella varianter att det bara finns en enda person som kan svara på huruvida du är lesbisk eller bi. Du själv!
Hoppas att du passar på att njuta oavsett vilken slutledning du än drar om din egen sexualitet.
Larrie