Intresserad eller bara blyg?
20.02.2014
Om en kille är rädd för en och helt uppenbart undviker en i allra möjligaste mån, så mycket det någonsin går - men ändå vågar ta kontakt med en typ tre tillfällen under en termin, inte har något emot att prata med en samt tittar på en flera gånger under en skolfest i en trång lokal med mycket folk och fullt med rök från rökmaskiner, blixtrande ljus och dunkande musik, är han då intresserad? Katten

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
26.02.2014
Hej Katten!
Oj... det var en svår fråga... För som det nu alltid är med kärlek, förälskelse och intresse: folk kan visa det på så otroligt olika vis. Vi tar lite extrema exempel: tex kan en annars öppen och social typ plötsligt bli otroligt blyg och rädd, få tunghäfta, kallsvett och hjärnsläpp så fort tjejen han är intresserad av kommer ens i närheten - och en annars blyg och försiktig typ kan plötsligt samla mod till sig och ta kontakt med tjejen han gillar. En som är himlastormande rosaskimrande förälskad kanske bara visar det genom att snegla på Henne - medan en annan som är en gnutta intresserad kanske stegar rakt fram och börjar flirta med den där småsöta tjejen. Så att en person verkar undvika en, men ändå pratar med en när tillfälle ges... Det kan betyda allt och ingenting. Eller jo, nååågot verkar nog finnas där. Man tittar ju inte så mycket på folk som inte betyder något för en. Men VAD du betyder för honom...
Äsch, nu önskar vi igen att vi hade den där magiska kristallkulan att skåda framtiden i - eller i alla fall få en glimt av vad som rör sig i hans skalle... Nå, inget annat hjälper, om du vill ha svar på det här, än att själv försöka få kontakt med honom. Du vet att han har försökt få kontakt med dig åtminstone tre gånger - kanske han ändå sitter där och önskar, så hårt att han håller på att bli blå, att DU ska visa något slags intresse för honom, någon form av uppmuntran, någon bekräftelse på att han inte kastar bort sin tid och sina känslor på att tänka och hoppas på dig? För får man inget gensvar kanske man förlorar hoppet och ger upp?
Och gör du inget, så kanske du kommer att ångra dig? Jo, ofta sätter den egna osäkerheten och nervositeten krokben för modet att våga pröva. Men 1) vågar man pröva, så vinner man hursomhelst på det i form av bättre självförtroende (man VÅGADE ju!), 2) även om du inte får den respons du önskar, så vet du ju det då och kan gå vidare med ditt liv öppen för andra möjligheter och 3) så kan det ju faktiskt gå så också att han visar att dina känslor är besvarade och så blir det början på lycklig kärlek! :D Den där 3):an är ju faktiskt osannolik om du inte tar tag i det här själv och försöker ta reda på. För är det så att han undviker dig (vilket i och för sig också kan vara ett tecken på intresse) så är det inte troligt att han ska våga ta kontakt en fjärde gång helt av sig själv. Som sagt, utan uppmuntrar förtvinar intresse. Så vännen, VÅGA! Och jo, det finns hur många chanser att ta kontakt under en vanlig dag, du bara måste fånga dem i flykten och se dem för vad de är, alltså chanser. Ju mer du tvekar, intalar dig att de inte är chanser, väntar på bättre chanser eller fegar ur, desto mer osannolikt att det någonsin ska bli något mellan er. Och hej, livet är för kort för att fega sig igenom!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena
PS, berätta gärna hur det gick sedan, visst ;)