Jackets
02.05.2017
Hej! Min pojkvän blev arg på mig för att han tycker att jag pratar med killar för mycket , alltså han blev avansjuk en gång pga att en av hans vänner sa till han själv att han gillar mig och att han ska försöka med mig. Hans kompis som sa der ringer nästan varje dag och försöker prata med mig men jag sa att jag är inte intresserad av dig och att jag är med din vän så förlåt . Min pojkvän litade inte på mig och han tror att jag har något med hande andra . Före han blev avansjuk och gjorde slut med mig skickade jag en snap till han om en pojk där han säger att han ska till utomland och va vill jag att han ska köpa jag skickade till min pojkvän och jag menade ingenting med det sådär för skojs skull. Han blev avansjuk och han tog bort mig alla sociala medierna och gjorde slut med mig . Jag fick inte ens chansen att berätta vem hande killen var. Gjorde jag fel ? Eller va van fel ? Jag vill nu fa dit till hans stad och be om ursäkt med vet inte riktigt . Jag älskar han sist sa jag att om du inte litar på mig och du vill inte förhållande okei kan vi bli vänner han sa nej för det är för mycket för honom Jackets

Ungdomsinformatören Liselott svarar
08.05.2017
Hej Jackets!
Ursäkta att du fick vänta lite på svar, men nu kommer det här!
I mina öron låter det som att du och din pojkvän haft problem med tilliten i ert förhållande. Han verkar inte kunna lita på dig och är svartsjuk, men ansvaret för att skapa och hålla tillit i ett förhållande är bådas ansvar. Det kan finnas en massa olika anledningar till varför ni inte kan lita på varandra och det är omöjligt för oss att kunna veta varför just han är svartsjuk av sig, men vi kan räkna upp lite vanliga orsaker, kanske någon av dem passar in på er? Jag skriver "han" som exempel, men det kan lika gärna handla om "hon" i svartsjuke-situationer, såklart.
Svartsjuka och avundsjuka brukar alltid på något vis bottna i en svag självkänsla. Den som är svartsjuk brukar på ett djupare plan inte kunna lita på att han är tillräcklig för partnern: tillräckligt bra för att vara värd att älskas, tillräckligt bra för trohet, tillräckligt bra för att "vinna" över andra killar och behålla sin tjej. Om en person innerst inte tror att han duger, hur ska då någon annan (i det här fallet flickvännen) kunna tycka det? Och om den andra inte tycker det, så kan hon ju närsomhelst dumpa en eller lämna en för någon bättre. Då hjälper det sällan att hon gör allt hon kan för att inte väcka svartsjukan, utan den som är svartsjuk borde jobba på att tycka om sig själv istället.
Vad som i sin tur orsakat den svaga självkänslan, ja där kan finnas tusen olika förslag. Kanske har han blivit sviken förr, någon gammal flickvän har varit otrogen eller lämnat honom för någon bättre? Kanske den nuvarande partnern har en historia av att ha svikit antingen honom eller tidigare pojkvänner förr? Kanske bottnar den svaga självkänslan i familjeförhållandena och uppväxten och uppfostran? Kanske har något hänt under hans liv som fått honom att tvivla på sitt eget värde, som mobbning eller att ha misslyckats i skolan eller att ha blivit sviken av någon annan betydelsefull person i livet, som en bästis? Till en del kan det bero på personlighet, att man är lite mer "ägande" av sig till naturen - men man kan ju inte "äga" en flickvän fastän hur man än skulle försöka, så det här är nog en egenskap man borde lära sig behärska.
Överlag kan man nog alltså lära sig att behärska sin svartsjuka, men i grunden handlar det som sagt oftast om att lära sig lita på sig själv och inse att man själv är värdefull. En stark självkänsla hjälper en också att inse att om det skulle ta slut med flickvännen, så visst skulle det kännas hemskt för att man var kär i henne, men man går inte under av det. Självkänsla kan man inte få av någon annan, tex blir man ju själv inte mer värdefull bara av att man är ihop med en viss tjej. Tjejen kan däremot nog hjälpa en att hitta sitt eget värde, tala uppmuntrande och bekräftande och accepterande om honom. Hon ska dock inte ställa om hela sitt liv för att han inte ska hitta någon orsak till att bli svartsjuk, utan hon ska leva helt normalt. Klart att hon inte ska flirta med andra, vara otrogen eller göra annat, helt på flit, just för att han ska bli svartsjuk - och gör hon det kan man ju fundera på vad hon får ut av det. Vissa tjejer är kanske inte heller så himla säkra på sitt eget värde, och tror att pojkvännen värdesätter dem mera ifall de visar att andra killar minsann också skulle vilja ha dem. Men det är en farlig lek, eftersom pojkvännen sällan värdesätter henne mer då, utan mera troligt blir svartsjuk, sur och i värsta fall gör slut.
Om jag förstod dig rätt, så är det slut mellan din pojkvän och dig nu, och han vill inte heller vara kompis med dig. Då måste du acceptera att han inte vill ha kontakt med dig, för du kan ju inte tvinga honom att vara vän med dig. Ofta är det på riktigt väldigt svårt att bara vara vänner när man varit ihop, oftast lyckas det först efter ett långt tag, när alla känslor svalnat och lugnat sig. Ju bättre vänner man var före och under förhållandet, desto bättre chans att bli vänner på nytt. Ganska ofta är det tyvärr omöjligt att vara vänner efteråt, tex om man mest blev ihop för att man drogs till varandra sexuellt, och speciellt om orsakerna till att man gjorde slut fortfarande finns kvar, tex att den ena inte förlåtit den andra eller man fortfarande är sura eller irriterade på varandra. Så säger han att han inte vill ha kontakt med dig, så måste du nog acceptera - det för stunden i alla fall. Kanske ni så småningom kan bli vänner, och om ni reder ut orsakerna till att det tog slut finns det kanske en chans till att försöka på nytt. Jag vet att det inte är kul att höra, men man måste nu bara respektera andras känslor för att den här världen ska funka.
För flera tänkbara förklaringar och tips på tex hur man kan komma över någon, läs gärna våra sidor om att Göra slut och om Parförhållandet, där kan finnas visdom att lägga bakom örat inför en ny dag. Hoppas hursomhelst att du känner dig någorlunda okej nu <3
Hälsar Liselott