Jag är full av hat
29.09.2023
Hej, jag vet inte vad jag ska göra, jag har haft en pojkvän för 3 år sen som var otrogen 30+ gånger på många olika vidriga sätt.. vi var tillsammans i ca 7 år. och jag har suttit på mobilen för några år sen ända tills nu och bara sett mer och mer videos av hur män beter sig förjävligt, försöker skippa alla dom videosarna nu. Nuförtiden har jag sååååå mycket hat för män, mitt ex är också mitt barns pappa så han träffar jag ofta och tål inte alls för det mesta och det känns som att jag inte kommer sluta hata män förrän jag slutar träffa honom. Men oroa er inte vår dotter mår bra och vi bråkar inte när hon ser eller hör det. Jag måste träffa honom pga han är så otroligt hjälplös och skulle inte klara av att ha ett litet barn själv, plus jag vill ha henne heltid. Alla män jag har träffat senaste 2 åren har JAG slutat träffa pga jag inte klarar av hur dom är, det typiska i män.. en av dom ljög om ett enda litet ord, det var den konstigaste lögnen jag har varit med om så det gick bara inte. En annan var för irriterande och BARA pratade om sig själv och pratade nästan ingenting om mig eller mitt barn. Jag är så otroligt noggrann, jag var inte såhär före mitt ex, jag håller på att tappa vettet. Är också stenförbannad 97181 gånger om dagen för minsta lilla.. har inga preventivmedel skulle det hjälpa? Vilket då.. jag vet ingenting vill bara gråta för att jag har alltid varit den snälla som aldrig ropar, aldrig är elak, förlåter direkt men nu är jag bara full med hat och tänker det värsta om alla. Litar inte på nån. Och jag vill sååå gärna ha en pojkvän så jag och mitt barn äntligen skulle kunna va som en liten familj. Men varför vill jag inte ha nån. Jag tycker inte om mina 2 vänner längre heller för det känns som dom är falska mot mig, men egentligen är det ju jag som är falsk? Jag är inte deprimerad.. men 1vecka före mens är jag endera självmordsbenägen eller så arg att jag inte kan ha pappan på besök. Blev arg av att skriva pappan för jag ser honom inte som en pappa. Jag bara skriver vad jag tänker nu, som ni ser behöver jag seriös hjälp.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.10.2023
Hej,
Förlåt att du har fått vänta på ditt svar. Jag beklagar verkligen att du fått utstå så mycket från ditt ex, och att du har blivit hänsynslöst och illa behandlad. Att bli sviken på det sätt som du beskriver sätter otvivelaktigt sina spår och det är helt rimligt att det gör det svårt att lita på människor. Det jag hoppas att du förstår är att det han gjorde inte säger någonting om DIG, utan enbart om honom. Och den (lite trista) sanningen är att vi sist och slutligen inte kan påverka andras handlingar i någon större utsträckning - bara våra egna.
Du skriver att du inte är deprimerad, men jag tycker ändå att flera av sakerna du skriver låter som att du har mycket ångest och oro i din vardag, och förr eller senare brukar det bubbla upp till ytan trots att man kanske tidigare har lyckats trycka undan det. Både din misstro mot andra människor och ditt behov av kontroll känns som att det bottnar i ångest, men också i överlevnadsinstinkt. Det du kan fokusera på just nu är att du har kommit till insikten att du inte vill leva som du gör just nu, och då är det bästa du kan göra att be om hjälp.
Jag tycker att du skall börja med att kontakta hvc och be om en samtalstid till en psykolog eller till en psykiatrisk sjukskötare. Jag tror att du behöver hjälp med att reda ut vad DU behöver. Det kan också hända att det just nu inte är bra för dig att träffa ditt ex överhuvudtaget utan att du skulle behöva hjälp t.ex. via socialen för att ordna upp det med umgängesrätt om du inte upplever att du litar på att han klarar av att vara ensam med er dotter.
Det är inte alls unikt att det uppstår konflikter och misstro då ett förhållande tar slut, men speciellt till följd av ett förhållande där man blivit illa behandlad så kan man behöva hjälp för att komma förbi det. Om inte för annat så för att du själv skall få ur dig din ilska och försöka bygga upp din självkänsla igen så att du inte löper lika stor risk att fastna i ett liknande förhållande. På så sätt tycker jag att det är bra att du är kräsen och inte "nöjer dig" med en man som inte känns rätt. Du förtjänar att hitta den relationen du vill ha - men det första steget är att du själv börjar må bättre.
Att man mår sämre under PMS är inte heller ovanligt. Det är ganska vanligt att de problem man har känns extra svåra just då. Och ja, man kan tolka det som att man reagerar överdrivet starkt på saker - men om de är problem som är verkliga hela tiden så är de ju inte påhittade eller oviktiga bara för att de känns extra jobbiga just då. Därför tror jag att det är ett bättre alternativ att försöka ta känslorna på allvar och försöka åtgärda problemen än att försöka "medicinera" bort din ilska. Det skulle vara lätt om allt gick att lösa t.ex. med p-piller som skulle göra dina hormoner mer balanserade men jag tror att din ilska just nu är helt befogad och att du skall försöka använda den som din superpower istället för att skämmas över den.
Tänk på att detta bara är just nu, under denna period. Det kommer inte alltid att vara som det är just nu och man kan börja må bättre. Du har rätt att må bra och din dotter har rätt att ha en mamma som inte är olycklig. Så börja med att hitta någon att tala med, som kan hjälpa dig göra upp en plan för hur du skall ta dig ur den situation du befinner dig i just nu.
Skriv av dig till oss om du vill. Vi finns här.
Kram,
Tessi