Jag är kär
11.10.2023
Jag har börjat tycka om en pojke. Vi är bra kompisar men jag vågar liksom inte fråga om han gillar mig tillbaks. Har du tips på hur det känns enklare att fråga? Helloooooo
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
12.10.2023
Hej!
Tack för din fråga. Det är en bra början att ni redan känner varandra och är kompisar. Det gör att det säkert är lite lättare att komma i kontakt med honom och prata med honom.
Jag förstår att det kan kännas svårt att fråga rakt ut. Därför tänker jag att det skulle vara bra om du först försökte spendera lite tid med honom och kanske visa att du är intresserad av honom. Du kan t.ex. föreslå att ni umgås bara ni två, ni kanske kan gå på café, bio eller kolla en film tillsammans hemma hos någondera. Det är ett bra sätt att visa att man vill spendera tid ensam med personen och komma den närmare. När ni umgås kan du ställa frågor, ge komplimanger och visa att du är intresserad av vem han är på insidan och att du vill lära känna honom på en djupare nivå.
När ni är tillsammans kan du fråga om du får sitta bredvid honom och om det känns bra kan du fråga ifall du t.ex. får hålla hans hand eller luta dig mot hans axel. Om han svarar "ja" kan det vara ett tecken på att han nog är intresserad av dig och vill ha dig nära. Om det känns bekvämt kan du också fråga hur det här känns för honom. Du kan sedan förklara att du tycker om att spendera tid med honom och att du gärna vill lära känna honom bättre. Du får gärna berätta för honom hur det känns för dig när ni är tillsammans. Får du varma känslor eller fjärilar i magen? Eller kanske känner du dig helt lugn i hans sällskap? Om man inte vågar säga rakt ut att man gillar någon kan man i alla fall försöka förklara hur man känner och visa att man är intresserad av att utveckla relationen.
När man påbörjar ett romantiskt förhållande behöver man inte genast "kasta sig från bryggan" utan man kan också försiktigt "doppa tårna i vattnet" så att säga. Satsa i första hand på att spendera mer tid med honom och låt er relation växa och bli djupare. Om det känns naturligt och bra kan du sedan fråga rakt ut om han tycker om dig. Minns att du/ni inte har bråttom någonstans, såna här saker kan och får ta lite tid.
Kom ihåg att du är lika bra oavsett vad han svarar när du frågar ifall han gillar dig. Om han bara ser dig som en vän kan det såklart kännas tungt och sorgsamt för dig men då kan du i alla fall vara stolt över att du var modig och frågade. Det värsta som kan hända är att han inte känner samma sak som du men i bästa fall kan ni få ett jättefint förhållande. Oavsett vad som händer ska du komma ihåg att du är en värdefull person.
Kram och lycka till!
Rosanna