Jag är kär?!!
15.10.2023
Hej decibel jag är kär i min klasskompis han är min vän och alla tror vi är syskon men de är int vi eller vi är i hop.I klassen ja han sir på mig i melan åt å ja vet int vad de BETYDER de PS min ena kompis tycker nu om han men hon så int nå till mig så jag veta int he.Vad ska ja gö... JAG
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
24.10.2023
Hej!
Tack för din fråga. Det bästa sättet att ta reda på ifall han känner samma sak som dig är att prata och umgås med honom. Du kan sätta dig bredvid honom i skolan och visa att du är intresserad av att vara i hans närhet. Du kan också fråga ifall ni kan hänga efter skolan någon gång. Brukar ni skicka med varandra om kvällarna eller under helgen? Om ni inte redan gör det så kan det ju vara en idé. Det skulle vara bra om du försökte lära känna honom mer på insidan för då är det lättare för dig att få en uppfattning om vad han tycker, tänker och känner.
Det att han tittar på dig ibland kan ju betyda att han har “ögonen på dig” så att säga och det kan ju i sin tur betyda att han gillar dig. Det att era klasskompisar tror att ni är syskon kan ju kanske betyda att dom tycker ni är lika och passar bra ihop. Det kan ju vara ett gott tecken. Det är dock svårt att veta vad han känner i nuläget med den lilla information som finns i din fråga. Alla visar sina känslor på lite olika sätt och det finns inget enkelt svar på hur man vet ifall någon gillar en. Men jag kan lista några saker som folk ofta gör när dom är intresserade av någon.
• Han försöker vara nära dig (sätta sig bredvid dig eller liknande)
• Han tittar alltid på dig medan du talar och ler ofta undertiden.
• Han skickar först ibland, gärna ca 50% av gångerna (Om ni t.ex. talar på snapchat ska det inte bara vara du som startar alla konversationer)
• Han ger dig extra mycket uppmärksamhet och försöker även få din uppmärksamhet.
Här var några exempel på hur människor visar sitt intresse. Inget av detta är såklart en garanti för något men det är tecken/signaler som du kan hålla utkik efter när du umgås med honom. Jag tror att det bästa sättet att få klarhet i hur han känner är att spendera mer tid med honom och lära känna honom mer på insidan. Försök att prata och skicka med honom mer och lägg märke till ifall han deltar lika aktivt som du i era konversationer eller om han håller tillbaka och är kort i sina svar. Om konversationerna flyter på naturligt och du känner att han är lika engagerad som du kan du efter ett tag berätta för honom att du börjar utveckla känslor och fråga ifall han känner likadant. Det värsta som kan hända är att du får ett nej. Även om det kan svida och kännas jobbigt kan du i alla fall vara stolt över dig själv för att du vågade och för att du tog en chans.
När det kommer till din kompis tänker jag att eftersom hon inte har berättat för dig att hon gillar honom behöver du inte känna skuldkänslor för att du också gör det. Ni har båda rätt till era känslor och det är dessutom inte allt för ovanligt att man tycker om samma person när man är i er ålder. Eftersom ni fortfarande är så unga och går i skola finns det kanske inte så många killar att välja på. Därför är det inte konstigt att två vänner får upp ögonen för samma person. Kan du prata med din vän om saken och förklara att du fortfarande tycker om den här killen? Tror det bästa för er två skulle vara att diskutera saken så att det i alla fall inte känns som att någon går bakom ryggen på den andra.
Om du vill få ett tydligare svar angående den här killen så får du gärna skicka in på nytt med mer detaljer så har jag lite mer att utgå ifrån.
Kram och lycka till,
Rosanna