JAG FÖRSTÅR INTE KILLAR
15.10.2023
Så jag (14) har snapat ( skickat ansiktbilder fram och tillbaka) med en kille (16), ca 2 månader kanske. För ungefär 2 veckor sedan träffade jag honom, han och hans kompisar hämtade mig och vi åkte runt å jag pratade lite med honom och vi kysstes och så.
Men sedan dess har vi inte hörts av alls, men i fredags såg jag på snap att han var hemma hos en tjej som jag inte direkt känner men ”känner till” om man ska säga så. Jag såg att de låg i samma säng å sedan dess har han har slutat skicka ansiktsbilder på snap.
Jag vet inte om dom är på g??
Det känns ändå som om han visat intresse på senaste TjolaHoppsan
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
24.10.2023
Hej!
Vilken jobbig situation du befinner dig i. Det första stadiet av att lära känna någon kan vara både tungt och förvirrande. När man ännu inte riktigt känner varandra eller vet vad den andra har för tankar, känslor och avsikter kan det lätt leda till missförstånd och besvikelse. Ibland har den ena parten höga förväntningar medan den andra bara “tar saker som dom kommer”.
Nu vet jag ju inte vad ni har talat om, ifall ni diskuterat era känslor och ifall ni söker efter något seriöst. Ett litet tips är att försöka prata om såna saker så fort som möjligt även om det såklart kan kännas lite stelt och pinsamt. Då behöver man i alla fall inte fundera ifall den andra har samma avsikter som en själv. Dock anser jag att den här killen har gjort fel ifall du upplever att han “ghostat” dig och bara slutat svara när du skickar. Det är ju möjligt att han upplevt att ni inte riktigt klickat så som han hade hoppats när ni sågs i verkligheten men då borde han såklart ge dig någon form av klarhet och avslut så att du inte behöver slösa din tid på att fundera på vad som kan ha gått fel. Jag tror att det vore bra om du kunde fråga honom rakt ut vad han känner och vad han har för tankar kring er situation så att ingenting lämnar oklart.
På basen av det du skriver kan jag inte avgöra ifall han är intresserad eller inte men jag kan räkna upp några exempel på hur en kille/människa som verkligen är intresserad av en seriös relation brukar bete sig. Han kommer skicka först och starta konversationer, han kommer ta initiativ till att fortsätta ses om ni redan träffats tidigare, han kommer prioritera dig och visa tydligt att han är intresserad, han kommer anstränga sig för att imponera på dig och få dig att gilla honom och han kommer ställa frågor för att lära känna dig mer på djupet. Det här var bara några exempel, alla visar såklart intresse på lite olika sätt men dessa exempel ser jag personligen som “gröna flaggor”. Jag vill påstå att om nästan ingen av dessa exempel stämmer in på relationen man har kanske det är värt att börja ifrågasätta ifall personen man är intresserad av verkligen är på samma bana som en själv. Samma gäller ifall du upplever att det bara är du som tar första steget, startar konversationer och försöker upprätthålla kontakten.
Om du upplever att ni inte har lika mycket kontakt längre och om det börjar verka som att han har andra tjejer tror jag att du kan se det som ett tecken på att han inte förtjänar att ta upp mer plats i ditt liv. Jag vet ju inte om du själv är intresserad av ett seriöst förhållande men på basen av det du skriver gissar jag att du inte är speciellt taggad på att dela den här killen med en annan tjej. Jag tror dock att det är bäst att du först frågar honom om den här tjejen eftersom det såklart är möjligt att hon bara är en vän till honom.
Jag förstår hur bittert det kan kännas när er kontakt har förändrats speciellt efter att ni setts och kysst varandra. Det är inte konstigt att förväntningarna stiger ännu mer efter en sådan situation. Det att kontakten sedan mer eller mindre dog ut gör ju att man lätt börjar övertänka och kanske känner sig både förvirrad och lurad. Men sanningen är den att det inte alltid går så som man hoppats och det har absolut inget med dig att göra utan det kan helt enkelt hända att den här killen fick “kalla fötter” ifall det kanske började kännas för seriöst eller så kan det hända att han inte upplevde att ni klickade så värst bra.
Jag hoppas att du vet att du förtjänar en partner som tycker om dig för precis den du är och som visar dig lika mycket intresse och uppskattning som du visar honom. En partner som aldrig får dig att tvivla på var han står i er relation och som alltid är mån om att du ska må bra och känna dig trygg och sedd i förhållandet.
Kram,
Rosanna