Jag ger upp
03.11.2016
Hej!
Jag gillar en tjej som går i samma skola som jag men på en annan klass, Hon började denna skola i år så hon är 2år yngre än mig. Jag känner inte tjejen, vi är inte vänner och vi hänger inte i samma grupper heller. Jag vet att tjejen har på g med en annan kille som är 1år yngre än mig och det kan till och med i värsta fall hända att de är i lag jag är inte helt säker men tror inte det ändå. Mitt problem är att hur skulle jag kunna visa åt henne att jag tycker om henne? och måste jag börja tävla med en annan kille om tjejen? eller borde jag lämna och glömma henne eller vad borde jag göra? jag vet att jag gillar henne ganska mycket och har inte tänkt på så mycket annat de senaste veckorna än henne, jag brukar ganska ofta '' följa'' henne eller fara dit hon är bara för att få se henne. Tack på förhand!! Simon

Utvecklingspsykologi-praktikanten Cecilia svarar
09.11.2016
Hej Simon!
Vad roligt att du har hittat någon som du gillar, det är den bästa känslan i världen! Jag vill börja med att säga att ”följa” henne kanske inte är den bästa idén för att få kontakt med henne. Hon kan börja tycka att det känns obekvämt och då kanske du inte alls får kontakt med henne. Har du kollat om hon finns på sociala medier (alltså t.ex. facebook)? Då kunde du ju börja med att bli vän med henne där om du tycker att det är svårt att direkt gå fram till henne i skolan. Skriv hej och prata med henne för att lära känna henne, ställ frågor och va intresserad av henne. Kanske ni då börjar hälsa på varandra och prata i skolan också?
Om det är så att hon är i lag med den andra killen så tycker jag inte att du ska börja tävla om henne med honom. Då kan du fortfarande bara vara vän med henne. Om det visar sig att dom inte är ihop så tycker jag att det är fritt fram att efter att ni har lärt känna varandra lite säga att du gillar henne och så får du se vad hon svarar.
Hoppas det här gav svar på dina frågor och lycka till! :)
Mvh. Sessi