Jag gillar ennu mitt ex, vad gör jag?
27.10.2022
Hej
Jag har ennu känslor för mitt ex, vi var tillsammans i typ fyra månader men gjorde slut eftersom hon tyckte att vi var bättre som bara kompisar + andra anledningar
Jag pratar ennu med henne typ varenda dag så det är svårt at glömma hur mycket jag älskar henne, och jag skulle inte kunna prata med henne om det för jag är rädd att hon kommer sluta prata med mig helt
Vad gör jag? ✰✰✰

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.10.2022
Hej,
Det du går igenom är inte alls ovanligt. Det gör det förstås inte det mista roligare, men jag tror att väldigt många har gått igenom samma sak. Tyvärr kan vi inte välja vem vi förälskar oss i, och inte heller vem vi slutar vara förälskade i.
Med tanke på att ni fortfarande är vänner och talar med varandra alla dagar så tror jag att ditt ex vill vara en del av ditt liv, men just nu inte på samma sätt som du. Det kan ingen av er rå för - och det är ingens fel. Man måste bara försöka göra det bästa av saken.
Jag förstår att du inte vill ta upp saken med hen, eftersom det då finns en risk att ditt ex skulle dra sig undan. Och det är på sätt och vis en rimlig tanke för om du fortsättningsvis är en viktig person i hens liv så vill ju inte hen att det skall göra ont för dig. Som jag ser det är kanske det bästa du kan göra just nu att fundera över vad DU behöver. VILL du vara vänner, eller gör det just nu för ont att vara i närheten av hen? Alla upplever det lite olika, och det är bara du själv som kan avgöra hur det är i just ditt fall. Om det är så att det gör för ont så kanske du får försöka dra dig tillbaka lite och hoppas på att dina känslor för hen skall svalna. Men om det däremot fortfarande känns bra att träffa hen och du VILL ha kontakt så är det inget fel med det heller, så länge du inte far illa av det.
Det som eventuellt kan vara till en tröst är att det är ganska vanligt med de relationer man har i din ålder att man hittar tillbaka till varandra igen, men i så fall måste det finnas en vilja från bådas sida. Så försök att ge det lite tid. Ta hand om dig själv och prioritera att vara en god VÄN, så vet man aldrig vad som händer längre fram.
Kram,
Tessi