Jag gillar honom
29.06.2014
Hej! Jag har ett problem... Jag gillar min kusin jätte mycket och tycker att han är skit snygg. Problemet är ju att vi är kusiner. I och för sig är han adopterad och vi är inte kusiner genetiskt men officielt är vi ju kusiner om ni förstår... Han är 21 år tror jag... Vad fan ska jag göra?? (Jag vet inte vad jag ska säga eller vad jag ska göra när han är i närheten. Jag får liksom hjärnsläpp!) Förälskad...

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
04.07.2014
Hej Förälskad...!
Jo, nu är det din frågas tur (såg att du frågat när du ska få svar)! :D Vi brukar alltid svara i den ordning frågor kommit in, såvida det inte är någon som har riktigt panik, tex tror att hon är gravid och snabbt behöver få veta att hon ska ta akut-p-piller. Experterna och storasystrarna/storabröderna kan naturligtvis svara snabbare eller långsammare och deras svar sätter vi in direkt vi får det. Men annars tar vi allt i tur och ordning, fast just nu är det lite knepigt då vi bara är två i jobb (varav en sommarjobbare) och så väldigt många av experterna är på semester, så vi måste söka svar på frågor som de annars skulle ha svarat på.
Jaa-a du, vad ska man riktigt göra när man är kär? Det är nog en av de frågor som mänskligheten har funderat på i årtusenden, för kärlek är alltid lika knepigt. Och som vi ser det så har du två stora nackdelar här, två viktiga saker som arbetar emot dig och sätter ännu mera käppar i hjulet än bara "vanlig förälskelse-nervositet". Dels är han din kusin och dels är han myyycket äldre än dig. Troligen skulle båda två göra ert förhållande omöjligt, för sannolikheten är så liten att HAN skulle tycka att det vore en bra idé att bli romantisk med sin kusin och att han dessutom inte hellre skulle vilja ha en tjej närmare hans egen ålder.
Det kan nog hända att även om ni två skulle bli ett par, så skulle folk runt er nog höja ordentligt på ögonbrynen - även fastän ni inte är släkt. Visst, lagen om att man tex inte får gifta sig med en kusin finns till framförallt för att det inte ska bli genetiska missbildningar hos eventuella barn, men samhället i stort tycker nog många gånger att det är mer än så. Kanske för att man växt upp som släktingar? Klart att inte folk i allmänhet skulle ha så mycket att säga till om ert privatliv - men det skulle kanske ändå kunna bli jobbigt att inte accepteras som par. Och som sagt, han kanske ser dig helt och hållet som en nära släkting och skulle känna sig som om det vore incest att ens se på dig som en varelse av det kvinnliga könet. Vi vet inte, men du behöver säkert vara medveten om risken.
Även risken att han kanske inte alls ser på dig som en ung blivande kvinna som det skulle kunna tänkas bli något romantiskt med behöver du vara medveten om. Det är en rätt stor åldersskillnad mellan er, många väldigt viktiga år då det händer otroligt mycket i den mentala utvecklingen. Tänk bara tex hurudan du själv var för 2 år sedan. Det kan göra att han känner det lite som om han skulle leva på en annan planet jämfört med dig, i ett så helt annat skede av livet. Folk brukar i allmänhet vilja dela sina liv med sådana som befinner sig på ungefär samma skede i livet, gillar samma saker, förstår samma saker, vill ha ut samma saker ur livet. Så det är mycket möjligt att han ser på dig som en flicka och förbjuden och hellre spanar på tjejer mera i sin egen ålder.
Med detta sagt - jo vi vet att det inte alls var roligt att höra och att du säkert vet allt det här - så är då frågan hur du ska gå vidare. För känslor är känslor och de uppstår när de uppstår och så ska man liksom leva med dem då bara :/. Men hursomhelst behöver du ju inte göra det värre för dig själv och släppa loss känslorna fullkomligt och liksom handlöst falla ner i förälskelsen. Så mycket kan man nog styra sina känslor så att man lägger vissa band på dem. Förnuftet är såklart till hjälp, i det här fallet är det ju högst osannolikt att ni ska bli ett par hursomhelst. Det dämpar lite. Men sedan väljer man själv om man ska ligga och drömma om honom när man hör på kärlekslåtar, om man ska göra allt för att få en skymt av honom, om man ska gråta sig till sömns för hans skull och om man ska dissa alla andra killar för hans skull. Vi kan egentligen bestämma väldigt mycket över våra känslor. Risken med att fortsätta tänka på honom är ju faktiskt också att du kanske missar en riktig stjärna, någon du kanske verkligen skulle kunna bli lycklig med, bara för att du är upptagen med att sukta efter honom.
Men å andra sidan är det superdupervanligt att vara förtjust i någon man inte kan få. Det är ofta som unga tjejer är förälskade i någon på avstånd, tex en lärare eller en artist eller till och med en karaktär i en film. Och det är helt okej på sitt sätt, för de får vara kära och njuta av den känslan, men behöver samtidigt inte vara rädda och osäkra för allt det som ett verkligt förhållande skulle kunna innebära. Typ himlastormande upplevelser som första kyssen och att få sitt hjärta krossat när det tar slut och sådant. Kärlek kan vara lite skrämmande. Att vara kär i någon omöjlig är kanske lite ett sätt att öva sig på att vara kär, och det hör också lite till den personliga och naturliga utvecklingen av kärlekslivet. Det är ju som nästan lite skönt ändå när man får hjärnsläpp av förälskelsen, som en endorfinkick - och så kanske man kan öva lite på att få ur sig något vettigt ord åt den man gillar, sådär inför framtiden. Så sett ur den synvinkeln så kan ju din kusin vara helt okej att dagdrömma om och för att njuta av fjärilarna i magen?
Så kanske du måste bestämma dig för vad du vill göra? Glömma och gå vidare eller upprätthålla förälskelsekänslorna med (fastän det inte kan bli något mellan er)?
Ha en ljuvlig sommar hursomhelst :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och sommarjobbaren-storasystern Angelica