Jag playar pojkar
05.10.2023
Hej! Jag är 13 och jag brukar vara på g med olika pojkar. Men sen träffar jag dem i verkligheten och sedan slutar hållla o på med dem för att de är ful i verkligheten men är jätte snälla. Jag vågar inte säga åt mamma eller pappa, jag tycker att det inte är snällt men kan inte sluta! Ja har aldrig ens riktiga känslor för dem! Vad ska jag göra? Nämenhej
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
12.10.2023
Hej,
Tack för din fråga. På basen av det du skriver tolkar jag det som att du skickar med pojkar som du inte känner från tidigare och sedan då du träffar dem så motsvarar deras utseende inte dina preferenser. Kom ihåg att vi alla har olika preferenser då det kommer till utseende, vilket betyder att det inte finns något som är fult utan bara sådant som just du inte anser vara snyggt. Du nämner själv att ditt beteende inte är snällt och beskriver att du aldrig har riktiga känslor för dessa pojkar du skickar med. Nu undrar jag hur det kommer sig att du skickar med dessa pojkar? Kanske du söker bekräftelse från dem eller tycker att uppmärksamheten känns skön. Det är helt naturligt att det känns bra att få uppmärksamhet av andra, men du bör ta hänsyn till den andra personens känslor då också. Försäkra dig om att du inte skapar några större förväntningar hos dessa pojkar du skickar med ifall det är så att du inte är intresserad av dem eller har känslor för dem. Det lönar sig att vara ärlig direkt från början, så man undviker såra den andra.
Du frågar vad du ska göra i den här situationen, vilket inte är en helt enkel fråga att svara på. Jag råder dig att fundera vad det är som får dig att skicka med olika pojkar. Vad är det som du söker - vill du ha någon att vara med eller är det frågan om något annat? Det är helt mänskligt att vilja ha bekräftelse och uppmärksamhet från andra, men det ger varken dig eller någon annan rätt att såra andra. Var försiktig med att inte låtsas, utan sträva efter att vara ärlig. Hur skulle det kännas för dig om rollerna var ombytta? Vilka tankar skulle väckas i dig? Det är viktigt att komma ihåg att vi alla är olika och det som du anser vara okej kanske inte är okej för någon annan. Du har själv uppfattat att det du gör inte är snällt, det är jättefint. Vi gör alla misstag ibland och det är fullständigt okej, men det är upp till var och en att inte fortsätta med att göra samma misstag om och om igen. Du kan alltid ta stöd av en skolkurator, skolcoach eller en annan tillförlitlig vuxen som du känner dig trygg med för att diskutera saken vidare.
Du behöver inte komma fram till en lösning ensam <3
Kram, Lila