Jag vet int vad jag ska göra! :(
22.07.2014
Hej Decibel!
Nu har jag veeeerkligen problem med kärleken (tycker jag)....
Han som jag är kär i bor i Nyland och är två år yngre än mig (-99:a) just nu och vi kan kalla honom X.
Hur vi träffades? Träffade honom på ett läger i Helsingfors (februari 2014) och blev charmad av honom...och kär som jag aldrig blivit förr....("den stooora kärleken")
Och vi (mest jag som har hört av mig) har hållit kontakt via fb ca 1 gång/månad.
Och då vi skriver så är det mest hej, hur har du det? Vad ska du göra sen?
Sen blir det tyst.....
HUR ska man hålla igång en konversation?? Det har en tendens att bli korta...Har ni tips? (Har även pratat med honom mycket IRL i Helsingfors)..
Åtm har jag vågat fråga efter hans kik via fb och det är väl bra?
Och så lade jag till honom där och skrev lite med honom.....om fotboll, som jag inte är så intresserad av ;)
Och jag skrev flirtigt med honom på kik, enligt mina kompisar (de har fått läsa och analysera ;) ). Jag tänkte int ens på att flirta då jag skrev med honom...o.O
Va pinsamt, tänk om han uppfattade att jag flirtade?
Det pinsamma vore ju om han fattade att jag är intresserad av honom men att han inte känner på samma sätt....
Jag dör av skam om han int känner på samma sätt.....om det kommer fram vill säga.
Och jag gillar visserligen en del av hans facebookstatusar men inte alla (man vill inte vara för "på"). Och han har bara gillat en gång och det var då jag taggade honom i "vardagsbilder"....
Vad menar han? Är han inte alls intresserad? Eller är han så blyg att han inte vågar skriva först på facebook?
Och det är alltid jag som börjar skriva, inte han...och ställer dom flesta frågorna....men han har också frågat ibland.
Men plötsligt på nåt sätt känns det som om "det skaver i magen" på nåt sätt...jag vet int hur jag ska förklara det..och jag vet int varför det känns så..
Om det är bara det att vi bor så långt ifrån varann och inte känner varann så bra så att man tror att han är som en viss typ men visar sig vara en annan i verkligheten (men på ett positivt sätt)....och att han är yngre..
Och man nojar ju också över om han är kär i nån annan flicka...:(
Men en sak är bra och det är att jag får träffa honom snart på ett läger i augusti :DD (en veckas läger!!). Då får man väl se hur det blir...
Har ni någo tips på hur jag ska göra (och bete mig/ inte bete mig) på lägret? Vill gärna känna honom bättre än vad jag gör nu och sku gärna vilja hänga med honom också. Men inte vara för "på" heller för då sticker de...(har märkt det av egen erfarenhet)..
Och han vet int om att jag ska med på lägret (men jag har frågat honom så jag vet att han kommer dit!) så det får väl bli en överraskning för honom....
Men är det bäst att jag håller mig lite i bakgrunden i början av lägret så får han upptäcka mig sen? Eller ska jag bara pang, "hej på dig!!" ?
Har ni också tips på samtalsämnen så det int blir konstigt sen på lägret?
Men om jag verkligen skulle ha lyckan på min sida och vi skulle bli tillsammans så är jag rädd för att bli uppslukad av honom och glömma bort mitt eget liv och mina kompisar...:(
Men tycker ni att jag försöka (och chansa) och kanske lyckas trots avståndet, åldern och att vi är lite olika (då syftar jag på politiska åsikter, intressen, hobbies...)...för åtminstone vad jag har uppfattat så verkar det som om vi har liknande personligheter..och han är den snällaste och finaste killen som jag mött här i livet (så han är ett bra kap, enligt mig ;) )
Oj, dethär blev råddigt..hoppas ni förstod vad jag skrev...(lite shizofrent, kanske....)
Och ha en fin fortsättning på dagen också! :)
:(

Ungdomsinformatören Sanna svarar
25.07.2014
Kära :(
Kärleken kan vara sååååå underbar men också sååååå plågsam. Det är jätte jobbigt då man inte vet vad den andra känner. Svårt eller kanske omöjligt att försöka läsa in vad han tänker och känner i några små kommentarer också. Mycket möjligt är han blyg och vet inte riktigt hur han ska vara, du är ju iaf en "äldre" tjej, fast det inte är så mycket ;)
Kärlek på distans kan vara jobbigt men kan också vara bra, om det skulle visa sig att han gillar dig också. Man nöter ju inte ut varandra iaf, och sen då man vält träffas så känns det super och man ids kanske inte gnälla över alla små saker. Allt kan alltid vara värre, han kunde bott i Australien, eller i Mexico, nu finns han ju iaf på ok avstånd.
Hur man ska vara och vad man ska göra eller inte göra är svårt att säga. Det bästa brukar vara att man är sig själv. Eller man ska ju inte visa sina sämre sidor genast såklart ;) men man ska nog inte göra sig till eller försöka vara annorlunda än man egentligen är. Det brukar straffa sig i längden. Visa honom vilken fin och gullig tjej du är, men märker det när man läser vad du skrivit och hur du funderar <3 Det brukar vara ett bra knep att fråga den andr personen om hobbies, favorit glass, musiksmak mm alla brukar gilla att prata om sig själva. Men man måste ju visa att man är intresserad, det märks nog om man feikar ;) Man behöver ju inte vara intresserad av allt med den personen. Tex så är det helt ljuvligt att du pratade med honom en massa om fotboll fast du inte själv är intresserad, gulle vännen det är just så man kommer långt :D
Om vi nu tänker oss det värsta scenariot, att han inte känner samma för dig. Det behöver inte alls bli pinsamt, allt blir vad man gör det till. Ingen och då menar jag INGEN blir sur för att någon gillar en. Alla vill vi vara omtyckta och det gör massor för ens självförtroende om man får vet att någon gillar en. Många gånger kan det vara så att man kanske inte tänkt i de banorna vad gäller en viss person, man har sett den som vän. men sen om det kommer fram att han/hon gillar en så börjar man se på den med nya ögon, och mycket ofta så har det hänt att folk har blivit ett par sen fast den ena inte visste att hen gillade den andra först. Vem vet vad som händer i ert fall. Men det kan också hända att han har liknande känslor för dig men inte riktigt vågar tro att du skulle känna samma. Där spelar nog åldersskillnaden en viss roll skulle jag tro.
Har du kollat våra infosidor om flirtande och sånt? Vi har en hel del tips på vad man kan prata om där, det går ju lika bra IRL som via nån chatt.Kolla HÄR.
Jag är lite osäker på om du ska säga att du också kommer på lägret eller inte. Funderar lite över om det är så bra med överaskning, men å andra sidan kan det ju vara lite kul att se om han skulle ta kontakt där då och säga Hej eller inte. Fast om han inte skulle göra det så måste du nog sätta det på blyghetskontot skulle jag tro. Åtminstone skulle du ju kanske se om han verkar glatt överaskad av att du är där eller inte. På lägret kan du använda samma tips från infosidorna. I början kan det ju vara kul att höra hur han haft det i sommar, om han simmat mycket och sånt. Kanske kan du fråga ifall han varit på nån resa med familjen eller nåt.
Eftersom du är medveten om risken att glömma bort kompisarna när du blir kär så tror jag inte att det skulle hända dig ;) Du kommer nog att se till att det inte händer. Det är ju också en jätte viktig sak. Killar finns det flera av men vänner kan det vara värre med. Man ska vara rädd om sina goda vänner <3 Att ni har ett visst geografiskt avstånd mellan er gör ju också att du inte totalt kan uppslukas av honom för du kan ju inte umgås varje sekund med honom.
Jag tycker nog att du ska våga ta chansen, kanske du har hört KAJ:s nya sommar plåga, fniss men de kan ju ha rätt i att man lever bara en gång :D Om man inte chansar kan man ju inte vinna. Men du har iaf på klart att man inte ska vara för på heller, för då brukar killar få lite kalla fötter. Du kan visa att du gillar honom och vill vara med honom, men låt honom ta initiativet till om det ska bli något. Du kan ju puffa på lite... ;)
Att vi är olika men ändå lika tror jag är en bra grogrund för ett förhållande. Det skulle vara mycket tråkigt att umgås med en som bara skulle hålla med om allt man säger. Intressanta diskusioner kommer av att man tycker och tänker lite olika. Men akta för att "pracka på" honom dina åsikter, eller tycka att hans är totalt fel. Alla har rätt till en egen åsikt och alla kan ha både rätt och lite fel.
Jag håller tummarna att allt går bra, hör gärna av dig igen!
Kram från ungdomsinformatören Sanna