Jag vet inte om jag gillar honom eller inte
18.10.2022
Hej!
Jag har talat med en kille i typ lite över en månad nu. Vi har aldrig träffats face to face för vi bor så pass långt ifrån varandra. Han är jättesnäll och det är typ det. Vi liksom har bra konversationer och så men det är så mycket med honom som får mig att typ skämmas? Liksom massa småsaker typ hur han klär sig, hur dåligt han tar bilder, hans musiksmak osv. En gång började han också liksom tala om vad vi borde göra när vi träffades och han var så pinsam med allting att jag knappt kunde svara på hans meddelanden.
Konstigt nog så blir jag ändå lite glad när han skickar nått men vet fullständigt att jag tycker han är pinsam och har inte vågat visa honom åt många av mina vänner på grund av att jag skämms över det. En av mina grundkrav när jag börjar tala med människor (med en romantisk relation i bakhuvudet) så är att jag inte ska tycka det är för pinsamt när hen träffar mina vänner eller min familj.
Jag känner mig så elak ifall jag unmatchar honom eftersom vi pratat så länge och dessutom har han lagt mig som favorit. Hur slutar jag prata med honom? Eller hur ska jag lista ut mina känslor för honom?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.10.2022
Hej,
Jag kan på sätt och vis förstå vad du menar med att personen man träffar i ett romantiskt syfte inte skall kännas pinsam, för så är det ju. Det du kanske borde fråga dig själv är om du ÄR romantiskt intresserad av honom trots hans pinsamheter? Om svaret är ja- så får du försöka fundera på om du själv överdriver, och om du är beredd att låta ditt intresse för honom överskugga att han har vissa egenskaper som du inte är bekväm med. Trots att personen är "rätt" så innebär det inte alltid att hen är helt perfekt i alla avseenden.
Men om svaret är nej - att du inte är romantiskt intresserad av honom utan mer är smickrad över hans intresse, men att du inte tror att ett direkt förhållande med honom skulle bli aktuellt så är det nog bättre att vara helt ärlig med det. Då menar jag inte ärlig på det sättet att du skulle säga att han är pinsam utan ärlig med att säga att du inte har romantiska känslor för honom. Du har inget "ansvar" för honom, och trots att ni har skickat ett tag så har du inte skrivit på något kontrakt där du lovar att ni skall bli ihop. Man kan inte bestämma helt över sina känslor, så det går inte att bli kär i någon som man inte känner så för. Det skulle dessutom vara orättvist mot er båda två eftersom han förtjänar att vara med någon som VILL vara med honom, och du skall hitta någon som du själv känner att du VILL visa för dina vänner och familj.
Det kan hända att han blir lite ledsen eller besviken, men det är ändå ett bättre alternativ än att du fortsätter spela med eller låtsas att du är intresserad. Orora  dig inte, det finns någon som passar dig bättre.
Kram,
Tessi