Jag vet inte vad jag ska göra efter 9an
01.07.2025
Jag vet inte hur man ska bli veterinär i finland när jag bara kan svenska Flicka

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.07.2025
Hej,
Om det är specifikt veterinär du vill bli så är det bra om du studerar vidare i gymnasiet, eftersom själva veterinärutbildningen sedan sker främst på universitet. Ett annat alternativ är att du efter högstadiet söker in till antingen Optima eller Axxell och studerar till djurskötare. Den utbildningen kan du senare bygga på vid yrkeshögskola då det kanske blir tydligare för dig exakt vilken yrkestitel du vill ha.
Med djuren i sig spelar det givetvis ingen roll vilket språk du talar, men det är i största allmänhet alltid en fördel i alla yrken att man talar flera språk, så även om det just nu känns svårt för dig att tänka dig att du skulle kunna jobba på finska så är det inte alls omöjligt. Du behöver bara börja någonstans. Det viktigaste då man skall lära sig ett nytt språk är inställning och mod, så börja t.ex. med att ladda ner Duolingo på din telefon och öva finska för dig själv i lugn och ro, eller titta på filmer dubbade till finska för att vänja ditt öra vid uttalet. Du har hela livet på dig att lära dig nya saker!
Kram,
Tessi