Jag vill bli ihop med någon
22.04.2023
Det är så att jag har varit ihop med någon sen gjorde vi slut efter 21 dagar å efter det fick jag ett nytt crush. Jag fick veta då ja snäppade med mitt nya crush att han hade crush på någon annan… Ekorren
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
02.05.2023
Hej Ekorren!
Tack för din fråga, ursäkta att det dröjt med svaret. Vad jobbigt att din nya crush gillar någon annan. Man kan bli både ledsen och besviken av sånt och det är något som dom allra flesta nog kommer att uppleva i något skede av sitt liv. Det är vanligt att en crush kommer och går, speciellt under barndomen/tonåren kan känslorna göra snabba svängar och ena dagen är man så himla kär i någon och nästa dag är det någon annan. Det är inte alls ovanligt.
Angående personen du skriver om i hemliga rutan är det svårt att veta vad han känner för dig om du inte får kontakt med honom. Är han en person som finns i din nära omgivning? T.ex. i skolan eller ungdomsgården eller liknande? Kan du försöka närma dig honom nästa gång ni ses och försöka känna av ifall han kanske också är intresserad? Det bästa sättet att få reda på ifall någon känner likadant är att prata och umgås med personen och sedan när man känner sig bekväm är det bara att fråga rakt ut.
Det värsta som kan hända är att du får ett nej, även om du kan känna stor besvikelse och sorg i stunden kan du ändå vara stolt över sig själv att du vågade. Då kan du dessutom släppa tankarna på honom, gå vidare, avsluta det kapitlet och satsa din tid på något eller någon annan istället. Det kan även vara tröstande att tänka på att dom allra flesta kommer någon gång i sitt liv att tycka om någon som inte tycker om dom tillbaka. Det är mänskligt.
Kan du fråga den här killen om ni kan ses någon dag? Man kan även föreslå att man träffas med några andra kompisar och umgås allihop tillsammans, det kan ta bort lite av pressen och nervositeten. Nu när det börjar bli vår och många unga gillar att vara utomhus på eftermiddagarna/kvällarna är det kanske lite lättare att umgås sådär spontant/lättsamt med andra kompisar. Kanske ni alla kan cykla någonstans tillsammans efter skolan och hänga.
Kom ihåg att vara dig själv och minns att du är bra precis som du är och att du inte behöver förändra dig för någon annan. Även om du skulle få ett ”nej” av den här personen gör det inte dig till en mindre värdefull person. Det betyder bara att just ni två inte är rätt för varandra. Det är också viktigt att du respekterar hans gränser ifall det skulle vara så att han inte är intresserad. Du ska inte heller känna att du måste ha en pojkvän.
Det brukar av någon konstig orsak vara lite så att när man söker ett förhållande så brukar det inte riktigt bli till nånting, men sedan när man slutar söka och istället fokuserar på sig själv och att stärka sin egen självkänsla och sitt eget självförtroende så brukar folk plötsligt få upp ögonen för en. Det låter kanske konstigt och det är såklart lättare sagt än gjort. Men det ligger något i det att din utstrålning förändras när du är trygg och bekväm i dig själv.
En del av orsaken till varför det är svårt att hitta någon att bli tillsammans med om man jättegärna vill ha ett förhållande är att man lätt ger en bild av att man är "desperat". Folk kan bli lite osäkra om dom känner av att man bara vill vara ihop för att få ha ett förhållande och inte för att man tycker om just dom som person. Man känner sig inte särskilt speciell och uppskattad då. Alla förtjänar en pojkvän/flickvän som tycker om en för den man är och detsamma gäller dig.
Han som är rätt för dig kommer att uppskatta dig för den du är och du ska inte nöja dig med mindre än det. Även om det kan ta lite tid. Du förtjänar en pojkvän som vill ha dig lika mycket som du vill ha honom. Du ska inte behöva söka efter honom. Fokusera på att vara dig själv och bygga på ditt eget självförtroende och din egen självkänsla och en vacker dag så kommer rätt person att hitta till dig.
Jag hoppas att det här var till någon hjälp. Kram och lycka till!
/Rosanna