Jag vill ha en kille
02.01.2024
Ingen i min skola gillar mig Jag är inte populär och jag pratar inte med några killar förutom mina kompisars pojkvänner. Jag vill kunna ha min egen pojkvän som vill kyssas och som kramar mig när de ser mig.min fråga är hur jag ska skaffa mig en populär kille som inte playar mig(jag vill inte ha Googles svar: vara dig själv) Singel
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
02.01.2024
Hej!
Tack för din fråga. Det är säkert många som känner som du och funderar på liknande saker. Det är helt normalt att börja intressera sig för romantiska förhållanden i din ålder men kom ihåg att du inte ska skaffa en pojkvän bara för att dina vänner har pojkvänner.
Det är viktigt att personen du blir tillsammans med är någon som du verkligen gillar och känner dig bekväm med, en person som gillar dig för den du är och som behandlar dig bra. Tro mig, det är bättre att vara singel än att ha en relation med en person som du inte trivs med och som inte uppskattar dig för den du är på insidan.
Det bästa sättet att få en relation som håller en längre tid är att hitta en person som man kan vara ärlig med och som känns trygg och bekväm. Jag vet att du inte vill höra att du bara ska vara dig själv men verkligheten är den att ingen kan låtsas vara någon annan än den man är i en relation. För att en relation ska fungera och hålla i längden måste man vara öppen och ärlig och kunna prata med sin partner. Det är viktigare att du har en pojkvän som bryr sig om dig och som du verkligen kan ha roligt med och kan prata med om vad som helst än att ha en pojkvän som bara är populär. Vad är populäritet i jämförelse med en bra, rolig relation där båda kan lita på varandra och trivs i varandras sällskap? Vad spelar det för roll vad andra tycker om din pojkvän? Det viktigaste är vad du tycker om honom och vad han tycker om dig. Försök att inte lägga för mycket fokus på att hitta en populär pojkvän, då kan det hända att du missar en person som skulle varit perfekt för dig bara för att han inte har en viss status. Jag förstår att det kan kännas som att ingen gillar dig men det kan du faktiskt inte veta. De flesta i din ålder vågar inte visa eller berätta när dom gillar någon eftersom allt är så nytt och spännande och därför kan det vara svårt för dig att veta ifall någon går omkring och gillar dig i smyg.
Försök att lägga mindre fokus på att hitta någon som är perfekt och populär utan försök istället att hitta den som är perfekt för just dig. Det kanske i nuläget känns som att det är viktigt att ha en populär pojkvän men om du endast går efter populäritet kan det hända att du blir tillsammans med någon som du snart märker att är helt ointressant för dig och som du snabbt slutar gilla. Satsa mer på att hitta någon med en bra personlighet som du klickar bra med. Då kommer du ha ett mycket bättre och roligare förhållande.
Det är också bra om du vågar prata med lite olika sorts människor och om du börjar få intresse för någon kan du t.ex. fråga om du kan få deras nummer, snapchat eller annan social media. Ett bra ställe att börja på kan t.ex. vara att fråga någon av dina vänner om deras pojkvänner har någon kompis som du kanske skulle passa bra ihop med. Kanske kan ni alla hänga hos någon efter skolan och kolla en film tillsammans eller något sånt. Om ni har någon ungdomsgård där var du bor kan du även försöka att knyta kontakter den vägen. Kom ihåg att våga prata med människor och visa vem du är. Du behöver inte tänka att du är ute efter en pojkvän utan satsa istället på att hitta vänner och nya intressanta personer. Om någon sedan verkar extra intressant kan du försöka lägga mer tid på den personen.
Man kan inte alltid veta ifall man kommer bli playad eller inte. Det bästa du kan göra är att försöka hitta en person du klickar bra med och förklara för honom att du vill ha en öppen och ärlig relation. Det finns såklart vissa röda flaggor som man kan se upp efter. T.ex. om det alltid är du som skickar först eller om han svarar väldigt sent eller inte alls kan det vara ett tecken på att han inte är så värst intresserad. Om han svarar väldigt kort och som att han verkar ganska obrydd kan det också vara ett tecken på att det här kanske inte kommer hålla i längden. Försök att lägga märke till ifall er relation bara håller för att du tar kontakt och försöker få det att gå framåt. Om det bara är du som jobbar för förhållandet är det inte särskilt jämlikt. Kommunikationen måste gå båda vägarna.
Här kommer en lista med lite tips på hur man visar någon att man är intresserad. Det här är saker du kan tänka på:
• Titta personen i ögonen och le. Det är ett bra sätt att visa med sitt kroppsspråk att man ser personen och uppskattar den.
• Sätt dig eller ställ dig bredvid personen ibland.
• Ställ personen frågor. Du vill ju veta ifall ni skulle passa bra ihop. Fråga om intressen, musiksmak, familj, skola, vänner osv. Försök ta reda på ifall ni två klickar.
• Var dig själv. Om du vill ha ett hälsosamt förhållande och en bra pojkvän kräver det att du är dig själv. Tro mig du vill ha en person som gillar dig för den du är hellre än en person som gillar den du låtsas vara.
• Ta initiativ. Våga fråga honom om du kan lägga till honom på sociala medier eller föreslå att ni ska träffas någon gång och visa att du är intresserad av att umgås och lära känna honom.
• Var ärlig med vad du vill och vad du söker efter. Då vet du att du har gjort ditt bästa och även om personen inte vill samma sak kan du i alla fall vara nöjd med dig själv.
Du behöver inte ha bråttom med att skaffa en pojkvän. Det får ta tid. Jag gissar också att du hellre vill ha en pojkvän som faktiskt vill vara med dig för den du är och inte någon som bara vill ha en flickvän och inte bryr sig om vem hon är. Jag tror också att din framtida pojkvän gärna vill att du ska tycka om honom för den han är. Kom ihåg att relationer kommer och går under livets gång. Det går kanske inte som man vill alla gånger men så länge man är ärlig och visar vem man är och vad man vill kan man alltid vara stolt över sig själv. Om en relation misslyckas ska du inte känna att det är du själv som är misslyckad utan det betyder endast att just ni två inte var menade för varandra och det är helt okej.
Kom ihåg att du är bra precis som du är och att du är värdefull. Du förtjänar en pojkvän som ser hur fin och bra du är och som behandlar dig därefter. Du ska inte nöja dig med mindre. Du förtjänar att känna dig trygg, bekväm, hörd, sedd, uppskattad och omtyckt för den du är. Lita på att du har något som gör dig speciell och även om det kan ta lite tid att hitta någon som ser hur värdefull, bra och speciell du är kan jag lova att han är värd att vänta på.
Hoppas det här var till någon hjälp.
Kram,
Rosanna