kalla mig inte för det!
14.03.2014
Hej!
Jag har börjat fundera om jag e onormal.....
För, jag chattade en gång me en pojk som jag gillade. Han kallade mig sötis, gulle, älskling, babe o.s.v
men jag trivdes verkligen INTE med dem där smeknamnen!!!
Man hör ju överallt att flickor tkr att det är såååå gulligt om ngn pojke börja kalla en för babe och dylikt.
Men jag e ju helt tvärtom... Jag blir seriöst äcklad att bli kallad sånna här smöööriga smeknamn... Usch, jag börjar må illa bara av att skriva denna text. Alltså jag måste va onormal?!?? z

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.03.2014
Hej!
Jättemystiskt, vi hade skrivit ett svar på din fråga, men nu såg jag nästan i misstag att det inte hade sparats!!!! Förlåt, förlåt, vi menade absolut inte att dissa dig! (Vi har haft några stora serveruppdateringar här, så kanske något slank emellan). Men vi minns nog ungefär vad vi tänkte säga, så vi skriver nytt svar åt dig. Förlåt igen för att du fått vänta!
Alltså det här med smeknamn och gulliga ord är lite tudelat och vi tycker inte alls att du är underlig som inte gillade att bli kallad de här sakerna av någon halvbra kille. Se, vi och många andra tycker nog att sådana namn bara ska användas när man verkligen tycker dem och när man verkligen gillar personen man säger dem åt. DÅ betyder de något, då känns det underbart att höra dem. Men speciellt om man misstänker att personen som säger dem säger dem åt "alla" tjejer eller om man misstänker att han har baktankar med att säga dem som man inte riktigt gillar, så är det klart att de kan stryka en mothårs och man reser ragg. Känns det falskt eller överdrivet, som om personen ifråga inte riktigt har rätt till att använda just de orden om en, så får det troligen motsatt reaktion.
Ändå är det vanligt bland vissa att strö gulliga komplimanger och liknande runt sig som mjäll - lite "hör det till" nuförtiden bland "moderna" killar. Ger lite status, liksom - speciellt om de gärna skulle se sig själva som lite "players". Men vissa tjejer kanske också suger i sig minsta lilla gnutta uppmärksamhet och struntar i att fundera på huruvida det är fejkat eller inte - också för att folk ofta tycker att allt som har med kärlek att göra är intressant och spännande och vill uppleva mera av det. Visst är det kanske lite väl mycket snack numera om huruvida man har "äkta" känslor för någon eller huruvida det är "äkta" kärlek (vilket gör att man kanske blir onödigt ifrågasättande och feg ibland), men visst ska det finnas en hel del korn av sanning i det för att sådana smeknamn ska kännas okej.
Och att "överutnyttja" gulliga ord gör ju också att sedan den vackra dag då man verkligen, verkligen känner att man vill kalla en viss person en massa ljuvliga saker, så har man redan använt upp alla orden på folk som betydde mycket mindre. Säger man tex "Jag älskar dig" alldeles för lätt, så vad ska man säga då sedan när man veeerkligen älskar någon? För det lite magiska med kärlek är ju ändå att den brukar KÄNNAS starkare för varje nytt förhållande. Med det menar vi inte att inte tex en 13-åring inte skulle kunna älska brinnande starkt, utan att varje nytt förhållande ofta innebär en känslomässig utveckling, så att det känns viktigare och starkare för varje gång.
Så stå på dig du bara! Speciellt om sådana kommentarer, hur gulliga orden än låter, sägs på ett lite nedlåtande sätt. Det låter som att du känner att för att någon ska få säga sådana saker åt dig måste de ha förtjänat det först. Och det är riktigt bra, då handlar det om självrespekt.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna