Kan han ändra sig?
02.07.2014
Hej! Jag är snart 17 år och min kille gjorde slut med mig för 2 månader sedan ungefär. Jag hade de lite på känn eftersom att han betett sig konstigt och inte smsat och hållt sig på avstånd.
Han hade även skrivit "jag vill nog göra slut" på sms då tog vi en paus. Och sågs sen efter 2 veckor och då gjorde han slut. Han sa att de var för att vi bor en bit från varandra, och ses inte så ofta. Hans känslor hade även svalnat för mig, och de känns inte som förr. Han sa att jag ä inte "hans typ av tjej" han vill ha en tjej som kan säga ens åsikter mer (vilket jag tycker jag gör men nej)
Men vi ska ses i slutet av sommarlovet och äta lunch nånstans för att se hur vi känner, tror ni han kan känna annorlunda nu, och vill ha tillbaka mig? Eller borde jag bara försöka släppa taget och gå vidare?
Grejen är oxå att vi ska börja i samma gymnasie nu till hösten och nästan samma linje så vi kommer ses mer nu. Tycker de känns as jobbigt!
Saknar honom så jag spricker och gråter varje dag, och är så rädd att han ska hitta en annan tjej och inte saknar mig alls.
Jätte tacksam för svar skulle verkligen behöva hjälp!
Kramar! Johanna

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
08.07.2014
Hej Johanna!
Äschdå vännen, att det gick illa med den här killen. Och vet du, enligt vår magkänsla och erfarenheter av kärlek, så låter det inte så lovande för en lycklig fortsättning heller. Vi kan inte annat än att vara ärliga om vår gissning här, men kom ihåg att det bara är en gissning, vi vet ju inte heller hur framtiden ser ut.
Att ge sådana orsaker och motiveringar som har att göra med personlighet eller praktiska saker som inte går att ändra på brukar tyvärr höra till den sortens "klagomål" som ofta är mera ursäkter till att göra slut än konkreta problem. Vännen, vi vet att det här smärtar att höra, men det är mycket möjligt att det inte var något desto mera "fel" på dig, han bara inte kände det han ville känna för dig. Alla förhållanden är inte menade att hålla i längden. Man prövar på och är lycklig så länge nyförälskelsen håller i sig, och sedan konstaterar man att nä, det här var inte "det". Ni funkade inte ihop, enligt honom, och han valde att göra slut istället för att fortsätta försöka. Statistiskt sett tar 4 av 5 förhållanden slut. Det här är nog troligen ett av de fyra.
Han körde ändå med ett par riktiga klassiker när han gjorde slut. Först att ta en "paus", vilket kanske kan verka som ett sätt att let you down easy, mjukt och långsamt, liksom. I praktiken drar det oftast bara ut på plågan av osäkerhet och olycklighet, eftersom det håller hoppet vid liv. Likaså håller "vi kan träffas senare och se om det skulle funka på nytt" också hoppet vid liv. En annan klassiker i stil med "vi kan väl ändå vara vänner". Kanske ville han inte klippa av alla band helt och hållet (ni ska ju ändå gå i samma skola), kanske ville han lämna bakdörren öppen (ifall han nu mot förmodan skulle ändra sig... eller känna sig allmänt kärlekskrank), kanske trodde han att du skulle ta break-up:en bättre om du fick en morot...? Igen, ursäkta att vi låter hårda. Men vi har lärt oss, av allt från otaliga vänners erfarenheter till psykologiböcker om skilsmässor, att sannolikheten att bli ihop på nytt och att det då skulle funka är väldigt liten. De grundläggande personlighetsdragen finns kvar och kommer inte att funka ihop bättre under andra varvet runt dansgolvet. Och eventuella problem löser sig inte av sig själva.
Så vännen, även om det skulle finnas hopp, så går det inte att leva på hoppet. Nej, vi vet inte ifall han skulle återfå kärlekskänslorna för dig och att ni skulle kunna leva lyckliga i alla era dagar efter det. Men vi tror inte att någon mår bra av att gå omkring olycklig, vänta och hoppas på en förändring. Okej, om han nu mot förmodan skulle ändra sig sedan, så kan du ju ta ställning till det då. Men nu tycker vi nog att du borde satsa på att glömma honom, komma över honom. Du har en chans nu medan det är sommarlov, det skulle ju vara svårare ifall ni ständigt sågs i skolan. Men hursomhelst är livet alldeles för kort för att kasta bort bitar av det genom att sukta efter någon som redan valt bort en. Han valde bort dig.
För mera tips om hur man kommer över någon, se våra sidor om att Göra slut.
Hoppas processen går någorlunda smärtfritt för dig. Vet du, INGEN kille är värd att ligga och gråta för någon längre stund.
Stooooooooooooooooooooor kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam, hälsar ungdomsinformatören Liselott och sommarjobbaren-storasystern Angelica