Kan han få riktiga känslor för mig om vi blir kk?
22.08.2014
Hej decibel och tack först och främst för att ni är så awesome som ni är!
Nu är det så att jag träffade en 6 år äldre kille för en eller två månader sen. Jag fick en liten förälskelse i honom och snart nog antar jag att han förstod mina känslor för honom. Vi träffades för någon dag sen tillsammans med några andra kompisar och festade smått. Mot natten skulle den här killen sova över hos oss och vi bestämde att han kan sova med mig. Vi låg och myste under täcket och om inte jag haft min mens antar jag att något mer skulle ha hänt. Den där känslan att ha någon så nära inpå sig var den bästa känslan någonsin! Men jag blev lite förvirrad av den här situationen och frågade honom vad det är för förhållande vi riktigt har. Han sade att han inte är redo för ett förhållande just nu dels för att han just flyttat hit till staden jag bor i och en hel del andra saker som verkade vara helt logiska och jag förstod precis vad han menade, för att vara ärlig hade inte ens tanken om ett riktigt förhållande slagit mig förrän då. Allting kändes så perfekt där vi låg och jag tänkte att det inte gör något åt att vi inte blir ett officiellt par, för han verkade åtminstone positiv om att vi kunde träffas och ha kul ihop. På något sätt har mina känslor för honom ändrat efter det där. Det känns som om min förälskelse lagts på paus och väntar på att han ska ändra sig om det där med förhållande. Samtidigt vill jag så gärna få den där myskänslan med honom tillbaka. Jag undrar om jag bara är sensuellt attraherad av honom nu... För det känns inte som om jag är kär längre, bara att jag blir jättelycklig av att få umgås med honom.
Vi är båda med i samma kompisgäng så vi kommer träffas rätt så ofta. Men skulle det vara någon idé att bli knullkompisar? Tror ni att han kan få riktiga känslor för mig då? För jag vet det är vanligt att flickor gör det men undrar hur det är för karar. Tänk om vårt kompisförhållande skulle förstöras helt då?
I morgon ska jag till en villa med några kompisar och den här killen kommer vara där. Jag hoppas att vi kommer mysa igen, men är det faktiskt en så bra idé?
Det kanske låter som om jag övertänkt det här, men grejen är den att den här killens syster dejtar min bror, så vi kommer troligen ses vid tillfällen hela livet. Jag vill bara inte att det blir underligt!
Tusen tack för svar<3 Moshi

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
26.08.2014
Hej Moshi!
Hur gick det när ni träffades igen? Vad hände? Om något drastiskt hänt, så skriv in igen som kommentar! Nu svarar vi utgående från det du skrev, men är medvetna om att saker och ting kan utvecklas väldigt hastigt om det vill sig så. Även känslor ;)
Som du säkert sett så har du fått en bra kommentar! Vi håller med i allt som kommentarskrivaren skrev och har bara lite tillägg att komma med. Eller åtminstone så vill vi förstärka en sak hon skrev.
Se, det är så här med närhet och framförallt med sex att människan är utfunderad av Moder Natur (eller vad man ska kalla det, gener mm) så att om man är nära någon fysiskt på "det" sättet, så formar man mycket lättare känslomässiga band. Det märks speciellt i och med sex, då frigörs bland annat en massa oxytocin i hjärnan. Det är ett njutnings- och samhörighetshormon som är superviktigt tex när en nyfödd baby och en nybliven mamma ska knyta an till varandra. Då frigörs oxytocinet både i hjärnan hos båda och i modersmjölken. Och redan av de andra njutningshormonerna man får under längre kramar och sex, som endorfin och dopamin, kan man bli lite beroende - vilket stärker de känslomässiga banden till just den man delar närheten med. Därför, och av många andra anledningar, är det ofta faktiskt rätt svårt att hålla ett kk-förhållande fritt från minsta lilla förälskelse-känslor.
Till de andra anledningar hör en massa smått och gott, oftast i känsloväg, som hjälper till att väcka förälskelse till liv, som bidrar till att det lätt blir "mer" än bara vänner. Förväntningarna man har inför att man kommer att träffas igen. Ensamhetskänslor däremellan som gör att man dagdrömmer om det som hände och det som skulle kunna hända. Sexuellt behov som pockar och möjligheten till närhet som lockar. Önskan att ha en pojkvän att dela vardag och tankar med (och inte vara den ensamma när alla andra har någon och liknande). Nyfikenheten på kärleken överlag, viljan att uppleva den...
Så vill man ha ett förhållande utan kärlek av "det" slaget, så gäller det för båda två att hålla tungan rätt i mun. Sex, okej, det är kanske en smula enklare, men redan om man blandar in mys i det, gos och kram och kanske någon gullig komplimang eller delade skratt... Det blir oundvikligen svårare! Men å andra sidan är våra egna hjärnor fantastiska på att komma med förklaringar till vad det är som händer, motivera vad vi känner behov av och argumentera för att göra si eller så, bortförklara stoppa eller trycka ner känslor som börjar växa... Tex. Skulle du verkligen ha kommit på tanken själv att du vill ha ett kk hellre än att bli ihop för att dina förälskelsekänslor tryckt på pausknappen ifall HAN inte hade antytt att det var så han kände (alltså att han inte ville ha ett förhållande)? Eller skulle förälskelsen ha rusat iväg med dig och blossat upp? Skulle han ha varit öppen för allt: skulle du då helst vilja bli ihop med honom? Är kk bara en kompromiss? Våra känslor är nog sist och slutligen ofta väldigt lätta att styra åt det håll man vill. Eller? Stämmer det här på dina känslor nu?
Oavsett vad du känner, oavsett hur det går, så finns det en sak som förenklar det hela. Berätta ärligt för varandra hur ni vill ha det och vad ni känner. Håller ni inne med saker tex för stolthetens skull, säger saker som ni tror att den andra vill höra, är rädda för att förstöra om ni är ärliga... Då är det mer sannolikt att det bara blir missförstånd, besvikelser och otillfredsställelse av det hela.
Slutligen så är det klart att det påverkar er och era val att era syskon dejtar och att ni kommer att se varandra oavsett hur det går för er som par/kk/vänner. På sätt och vis kanske man borde ägna en tanke också åt hur de som måste finnas runt en påverkas av ens egna beslut, även om man nog så gärna skulle vilja följa sitt hjärtas röst och tänka bara på sin egen lycka. Nu menar vi inte att det här måste skita sig, för er och för era syskon, utan att det är ännu viktigare med att du och han har reglerna på klart och är öppna inför varandra. Tex så att du inte en dag säger åt hans syrra att hennes bror är en skitstövel och hon då hamnar i kläm mellan din bror och dig.
Man skulle kunna tala länge om kärlek/kk/vänskap, men hoppas att det här var till någon hjälp. Som sagt, skriv in igen ifall situationen är helt annorlunda nu!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna