Kan han vara intresserad?
21.02.2015
Hej!
Kan en kille vara intresserad om han kollar ofta på mig? Jag kollar ofta på honom också o försöker få lite ögonkontakt.
Och han vet om att jag existerar... (Man kan nog märka det om en kille vet om ens existens eller inte...)
Märker att han brukar vara vänd mot mig (men vi brukar inte prata) typ i korridoren och på lektioner och sånt. Och jag har märkt att så fort jag vänder mig om så kollar han på mig en lång stund (har märkt det eftersom när jag vänt mig om får han bråttom att se bort). Det händer både på lektioner och i korridoren.
Och vi båda utbyter ofta hastiga blickar och fångar ögonkontakt men tittar bort efter en, två sekunder (jag själv och han gör så. Antagligen av rädsla för vad som skulle hända ifall man skulle se "lite för länge" den andre i ögonen).
Men sådär ofta har jag inte ögonkontakt med vilken annan kille som helst på skolan. Nåt måste det vara för int håller man på o tramsar såhär...
Och igår när jag stod med några av mina tjejkompisar i korridoren gick han förbi mig och stannade sedan 1-2 meter ifrån vår grupp och var vänd mot mig och jag märkte att han sneglade lite på mig (han skulle ha lektion där och jag skulle nån annanstans sen).
En gång när jag hade lektion med honom så gick jag omkring i klassrummet och han följde med mig med blicken hela tiden. Fick också lite ögonkontakt och när jag satte mig igen kändes det som om hjärtat tog ett extraskutt...
En annan lektion vi hade så när han skulle svara på en fråga så fick vi ögonkontakt igen. Två gånger på raken.
Kan han vara intresserad då han (och jag...) håller på såhär och smygkollar på varann o får ögonkontakt sådär då och då? Och måste det vara nåt dåligt om han ser lite neutral ut i ansiktet (jag själv ser neutral ut när jag kollar på honom men vet att mina ögon ser annorlunda ut när jag ser honom...ser ut då som om jag skulle vara påtänd på nåt..mina kompisar säger iaf att det ser ut så).
Tycker det ser lite ut som om hans ögon glittrar till lite när vi får ögonkontakt, även om vi båda får lite brått att se bort...
Sorry, det blev lite råddigt men jag är lite hispig nu när jag vet vad han tycker om mig och sådär. Har inga idiotsäkra tecken att gå efter... Men sådär brukar man inte hålla på med nån av motsatt kön...
In love...

Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.02.2015
Hej In love...!
Visst låter det där lovande också i mina öron! Nä precis, man har ju inte ögonkontakt så där ofta och så där länge med någon man inte bryr sig ett skvatt om. Så han vet att du existerar och han är åtminstone så pass intresserad av dig att han kollar om du kollar - och alltså håller ögonkontakten mer än 0,5 sekunder, som man nu gör med annat folk. Det är en mycket god början. Sedan KAN han ju vara dödligt upp-över-öronen-förälskad eller bara en gnutta intresserad - det är omöjligt att veta. För precis som du, så försöker han nog dölja sina innersta känslor av rädsla att du (eller någon annan) ska se vad han känner för dig. Det är märkligt, men är man förtjust i någon så kan även den modigaste och mest sociala Stål-man förvandlas till en liten, darrande fegis. Heller miljoner bad guys än Den Söta Flickan, liksom. Och inget kan vara så skrämmande pirrigt som just det där bara-ögonkontakt-men-inga-klara-fakta-skedet. Gaaah, bara man kunde få VETA något...
Men tyvärr, som vi brukar säga här på Decibel (hur töntigt lät inte det då...) så finns det inga genvägar. Du kan inte sitta på din rumpa och vänta på att han ska våga göra något, som typ säga hej. För tänk om han är en liten gnutta mer skraj än du - och så blir det till ingenting med er eventuella kärleksromans. Så ta mod till dig och gör något. Vadsomhelst. Pröva le mot honom på måndag. Kanske adda honom på något socialt medie och gilla någon bild eller något. Kanske säg något om vädret så där iförbifartenbara, som om det skulle vara världens naturligaste sak att du talade med honom. So what att ni inte talat med varandra tidigare, att ni inte känner varandra - bara fake it 'til you make it.
Låtsas att det är helt normalt. Vill han prata med dig, så kommer han också att låtsas - med glädje - att det är helt normalt! Han kanske blir lite ställd, får tunghäfta, handsvett och hjärnsläpp (du också för den delen), men låtsas som ingenting. Bara fortsätt prata. Pladdra, skratta, skämta med honom vadsomhelst - han bits inte. Om han vill prata med dig, så kommer han inte att tycka att du är knäpp och fjollig, han blir bara glad att du vågade! Så att ni får en ärlig chans att lära känna varandra. Börja med det! Försök lära känna honom. Om inte annat så kan du ju försöka inbilla dig att han bara skulle vara en eventuellt blivande kompis. I stil med "En främling kanske bara är en vän du inte lärt känna ännu".
Så skrapa ihop ditt mod nu på måndag och kasta dig huvudstupa ut i det okända äventyret. Äh, nä, det är ju BARA en vanlig människa! På riktigt, han bits faktiskt inte, eller hur? ;) Så skicka ett hej på en chat redan ikväll. NU!
Vi håller tummarna!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott