Kan hon bli illa till mods
24.10.2014
Hej,ja undrar om jag kan ta min flickvän på brösten vi har varit ihop i nån vecka nu o jag undrar om hon kan bli sur av det?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
27.10.2014
Hej!
Det är störtomöjligt att veta vad din flickvän skulle tycka om att bli rörd på brösten just nu, men det var ändå bra att du frågade, så hinner vi ge dig lite tecken att se efter, förklaringar om hur folk brukar funka och annat smått och gott. Välj sedan själv hur du vill gå vidare.
Det är så här att vi alla, ungefär under tonåren, går igenom något som kan kallas den sexuella utvecklingstrappstegen. Den går dessutom ofta hand i hand med både hur ens kärleksliv utvecklas och hur det förhållande man har just nu utvecklas. De första stegen handlar kanske om att vara kär på avstånd och fantisera om människan ifråga, nästa steg kanske om att bli ihop, pussas och hålla hand. Nästa kanske om att hångla, nästa kanske om att röra vid varandras könsdelar, nästa om kanske smeksex, nästa kanske om oralsex - och även efter första gången man har sex fortsätter man att utvecklas en bra bit. I alla kommande förhållande i livet upprepas egentligen nog alla trappstegen, men ofta i snabbare takt.
Men alltså även om man tex nog haft sex med någon annan förr, så kan det hända att förhållandet man just nu är i ännu inte riktigt är moget för det steget - eller så känner man sig kanske själv ännu inte alls mogen för nästa steg. Tex behöver inte alls alla i din ålder vara redo för sex - inte ens redo för att bli rörd på brösten. Det har inte heller alltid något med åldern att göra, utan också hur mogen man är som person, vilka erfarenheter man haft förr - och vad man riktigt känner för sin partner spelar roll. Är man inte det minsta tänd på sin partner så kanske man inte alls har lust, då blir det bara "tafsande", "snuskigt" och ett obehagligt intrång av att bli rörd på brösten. Men om man är så kåt på sin partner att man tror man ska smälla av, så kanske man brinner av lust att ta nästa steg på den sexuella utvecklingstrappstegen. Dessutom kan det hända att man nog är supernyfiken på allt som har med sex att göra, och nog är kåt, men att det mentala, hjärnan, inte riktigt hunnit så långt i utvecklingen ännu att det faktiskt skulle vara en bra idé att ha sexuella kontakter. Eller så kanske man gör något sexuellt av helt fel anledningar, som typ att man tror att det "hör till" i ett förhållande, att man vill känna sig vuxen och häftig, att man gör det för att man är rädd att partnenr ska dumpa en annars och liknande. Var din flickvän befinner sig i hela den här komplicerade utvecklingen är alltså omöjligt att gissa.
Men det finns lite tecken du kan försöka se efter, så är du lyhörd och uppmärksam på henne, så vet du kanske bättre sedan vad hon tycker är okej, till och med välkommet och efterlängtat, och vad hon kanske skulle smätta dig på käften och göra slut för. Visst skulle det allra bästa vara ifall ni kunde prata om det här, typ "skulle det vara okej för dig om jag rörde vid dina bröst" - men det kan kännas väldigt svårt att få det sagt. Det värsta är att om någon INTE tycker att en sak är okej, så kanske det är det sista hen skulle säga högt. Istället kanske hen skulle försöka undvika att hamna i liknande situationer igen där samma sak skulle kunna hända, eller kanske verkar dra sig undan överlag, eller till och med gör slut. Utan att alltså säga något om varför.
Om din flickvän VILL att du ska ta henne på brösten, så märks det troligen på hennes kroppsspråk. När ni gosar och kysses, så kanske hon vrider sin kropp så att din hand kommer närmare brösten, hon kanske börjar andas snabbare eller kysser dig mer intensivt om din hand närmar sig brösten eller så kanske hon smeker dig på bröstkorgen (och hoppas liksom att du ska göra likadant på henne). Men om hon INTE vill att du ska röra hennes bröst, så stelnar hon troligen till direkt du kommer i närheten av brösten med händerna, blir stel som en planka eller stannar upp. Hon kanske "gömmer" brösten genom att kura ihop sig eller hålla armarna om dem. Hon kanske plötsligt avbryter och börjar tala om annat, föreslår ni ska göra något annat, plötsligt måste fara hem, eller tar fast dina händer innan de hinner fram. Då är hon INTE beredd på att bli rörd på mera intima delar av kroppen. Envisas du ändå, så kan hon försöka slippa undan genom att inte träffas utan att andra är med, inte vara så sugen på att hångla eller rakt av drar sig undan dig. Minns även att massor av tjejer har komplex för sina bröst och tycker de är för små, för strutiga, olika stora, fula på sätt eller annat. Tycker hon själv inte om sina bröst är kanske det sista i världen hon vill att du ska röra vid dem. Även om hon är alldeles passiv och inte gör något alls behöver det alltså inte betyda att du är välkommen, det kan också kanske bara betyda att hon är rädd för att protestera.
Så det är en fördel att känna sin partner bra, verkligen lära känna varandra och få förtroende för varandra, innan man tar olika steg på den sexuella trappstegen. Då blir man bättre på att tolka varandra och ta hänsyn till varandra, och båda får tid på sig att verkligen ta varje steg, inte hoppa över saker eller tvinga sig själv/tvingas till saker man innerst inne inte känner sig redo för. Många är rädda för att om de inte "ställer upp" så kommer partnern att dumpa dem för någon som ger mer, så många stressar igenom den här trappstegen alldeles för hastigt. Kanske de inte heller alltid inser vad det är de ångrar, utan känner bara mera en obegriplig ångest och obehag för personen ifråga. Ju mer tid man tillbringar på de här olika trappstegen, desto bättre blir man ju på det skedet också - det är här man utvecklas till att bli BRA på att tex hångla eller ge smeksex. Skyndar man förbi alla dessa timmar av hångel, petting mm, så har man inte en chans att bli en bra älskare sedan. Det är inte antalet människor man tex kysst som spelar roll, utan antalet gånger man kyssts :)
Så försök att gå varligt fram och liksom känn efter om du är välkommen och önskad eller inte. Vi förstår att du säkert vill och är nyfiken och otålig. Men bryr du dig om HENNE, så gör du som hon vill. Det är hennes bröst, hennes kropp, och hon bestämmer över den. På samma sätt som att du bestämmer om hon får röra vid dig.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna