Kan inte glömma honom
15.01.2015
Hej!
Jag och min pojkvän gjorde slut för några månader sedan. Då vi gjorde slut, var det "konstigt" en stund mellan oss, men vi blev bra kompisar ganska fort. Jag ser, talar och har roligt med honom dagligen i skolan, och har nog accepterat att vi bara är kompisar. Jag blir ändå väldigt avundsjuk när jag ser honom med andra flickor, fastän jag själv också har varit med andra killar. Jag tänker mycket på honom och på "gamla goda tider", men vet ändå att det inte skulle funka om vi försökte pånytt. Hur skall jag komma över honom? Det känns som det enda sättet att göra situationen lättare är att hitta en annan kille... Skulle vilja glömma honom på något annat sätt!

Ungdomsinformatören Sanna svarar
22.01.2015
Hejsan, det verkar som att ni ändå fått ett bra avslut på ert förhållande med killen. Ni kan vara kompisar och skratta och ha trevligt tillsammans. Sen är det helt naturligt och mycket vanligt att det ändå kommer just såna tankar som du skriver om. Man börjar drömma om hur det var då förr, hur kul man hade, allt man gjorde osv man minns sina känslor och kommer lätt i stämningen att tänk om..... Men du vet iaf att det inte skulle funka mellan er, det är sunt och bra. Då man minns och försvinner in i dagdrömmens värld så lämnar man bort allt tråkigt och trist, alla gånger man varit arg eller ledsen på den andra eller tyckt att han varit dum eller på annat sätt inte varit den drömprins man lätt bara ser då man tänker tillbaka.
Det finns inget annat än tid som kan göra att man kommer över en person som betytt mycket för en. Man ska absolut inte trösta sig med eller tro att man kan glömma en med hjälp av en annan, det är nog att verkligen lura sig själv. Det är dessutom välldigt elakt gjort mot den nya killen/tjejen, som kanske blir jätte kär medan man själv bara har den personen som en övergång. Försök att umgås med vänner, se till att ha kul och omväxlande aktiviteter. Det är klart att det kommer att göra ont då du ser honom med andra, men försök då tänka på orsaken till att ni avslutade ert förhållande så kanske det kommer kännas lite bättre. Med tiden blir det lättare och sen mittiallt så kommer du att märka att det inte rör dig i ryggen överhvudtaget att han umgås med nån annan.
Vi har skrivit en hel del om hur man kommer över någon som du kan läsa HÄR.
Många varma kramar till dig <3
Ungdomsinformatören Sanna