Kan inte släppa folk
20.11.2023
Hej, jag har det problemet att när jag tycker om någon så kommer jag hålla kvar vid personen tills nästa kommer. Jag behöver inte ens ha känslor för hen mera men ändå tänker jag på hen hela tiden. Liksom jag tänkte ännu på mitt ish ex i flera månader efter att han sårat mig extremt, och jag gillade honom inte alls. För en stund sedan började jag gilla någon annan (aldrig ens pratat med personen med det var ett skolcrush) vilket inte höll länge, så jag har liksom inte romantiska känslor för honom längre men jag kollar ändå efter honom i korridoren hela tiden och sånt. Dessutom kan jag hålla på såhär fast jag är medveten om att personen inte ens är en bra person, liksom hen kan ha sagt slurs eller bara annars diskriminera någon men jag bara kan inte släppa hen. Vad beror detta på och vad ska jag göra?? Pallar inte
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
01.12.2023
Hej!
Jag förstår att det här kan skapa problem för dig och vara väldigt psykiskt utmattande. Man vill inte känna ett beroende av andra speciellt inte om personen i fråga inte är intresserad av en själv. Jag kan inte med säkerhet säga vad exakt det beror på att det går så här. Det är antagligen något som det skulle vara bra ifall du kunde reda ut med någon professionell som kan ställa dom rätta frågorna och ta reda på ifall det hänt något i ditt liv som har lett till att du har svårt att komma över människor som du börjat tycka om. Men du ska inte oroa dig, det är absolut inte ovanligt att känna så här. Många människor kämpar med samma problem som du så du är långt ifrån ensam. Det går absolut att träna bort men ibland kan man behöva lite hjälp, speciellt i början. För en del människor kan det bara handla om en fas, alltså något som växer bort med tiden ju äldre och mognare man blir.
Jag tror att det skulle vara viktigt för dig att träna och stärka ditt självförtroende och din självständighet. För en del människor kan det här problemet handla om att man hellre fokuserar all sin energi på någon annan än sig själv. Därför är det viktigt att man lär sig att bli trygg och bekväm i sig själv så att man också är okej med att vara själv och njuta av sin självständighet. Du är bra precis som du är och du ska inte låta din självkänsla styras av personer som du gillar/har gillat. Du får existera utan att vara beroende av någon annan. Jag förstår att det här låter lite konstigt och flummigt men det är viktigt att du verkligen förstår ditt eget värde och din egen styrka.
Problem som dina kommer ofta från en osäkerhet i sig själv och en rädsla för att bli ensam eller övergiven. Det kan även handla om ett behov att känna sig sedd och bekräftad. Även fast du inte gillar personen och inte skulle vilja vara i ett förhållande med hen kan du ändå känna ett behov av att få uppskattning och uppmärksamhet. Det är inget konstigt med det och det är helt naturligt och inte skadligt i sig. Det är något som de flesta människor upplever till en viss del men det kan bli ett problem om det hela tiden är så. Om du själv upplever att det är ett problem och något som påverkar dig negativt finns det orsak att börja jobba för att få lite kontroll över dina känslor och inte låta känslorna kontrollera dig. Det är ju såklart jobbigt om du inte kan släppa någon som inte ens är en bra person och som inte ens förtjänar dig. Jag vet ju såklart inte om de saker jag nämnde är orsaken till just ditt problem men jag vill bara ge dig några förslag på vad det eventuellt kan handla om. Du kan i alla fall fundera lite på ifall det här kanske är något som stämmer in på dig.
Som sagt skulle det vara bra om du satsade på att fokusera på dig själv, ditt eget liv och din egen utveckling. Jag rekommenderar att du börjar skriva en så kallad självuppskattningsdagbok. Lägg lite tid varje kväll på att skriva ner tre eller fler saker som du har gjort bra idag eller saker som du är nöjd över. Det kan vara små till stora saker. T.ex. Idag är jag nöjd med 1. Mina kläder. 2. Jag steg upp i tid. 3. Det gick bra i ett prov. Det här var bara några exempel. Det är bra om du varje dag försöker hitta saker med dig själv som du är nöjd med och övar på att vara stolt över dig själv. Det kommer med tiden göra att du börjar uppskatta dig själv mer och det kan stärka ditt självförtroende. När du övar din hjärna att lägga märke till de saker du gör bra kan det hjälpa dig att förstå att du klarar dig själv och att den viktigaste uppmärksamheten och uppskattningen du kan få kommer från dig själv och inte någon annan.
När du försöker komma över någon kan det också vara bra att fokusera sin tid på något annat istället. T.ex. vänner, familj eller något intresse eller någon hobby. Om du lägger din tid på något som du gillar, är bra på eller brinner för kommer det finnas mindre tid till att fundera på personen som du tycker/har tyckt om. Om du inte har något intresse för tillfället kan du försöka hitta på något nytt som du kan fokusera på. Kan du kanske påbörja någon ny hobby eller gå någon kurs i något som verkar spännande? Man kan även göra saker hemma. T.ex. yoga, hemmaträning, börja läsa böcker, skriva, måla/rita eller vad som helst annat som kan verka roligt.
Kom ihåg att prata om dina känslor och tankar. Du kan vända dig till dina vänner, familj, skolkurator, skolcoach, ungdomsledare eller någon annan trygg vuxen eller professionell. Du får såklart också vända dig till oss på Decibel om du har mer frågor och funderingar eller om du vill ha mer tips. Kom ihåg att du är stark och värdefull!
Hoppas det här var till någon hjälp.
Kram,
Rosanna