Kan jag lita på honom?
05.11.2014
Hej! För snart två veckor sen träffade jag en underbar kille på en kurs över helgen. Det var förälskelse vid första ögonkastet, iallafall för mig. Men tydligen också från hans sida, eftersom han var den som "började" det hela. Allt har gått bra, men det är två problem. För det första bor han drygt 300 km bort. Jag ska åka och hälsa på honom nästa helg, men det här avståndet, att vi inte kan ses så ofta, gör det väldigt jobbigt för oss. Det andra är att han när vi träffades ett vad han kallade "On/off-förhållande" med en tjej han träffat på nätet, men aldrig på riktigt. Efter att jag bett honom att bara vara vän med henne(jag vet, själviskt!) blev det så. Men han ville själv också ha det så. Han säger att han tycker om mig jättemycket, men att han har svårt att visa det. Men hur ska jag kunna lita på honom? Hur ska jag lita på att han inte har någon annan vid sidan om mig? Jag har blivit sviken så många gånger av andra människor, att jag inte klarar mer sånt. Jag vill verkligen att det ska funka mellan mig och den här killen, men är så rädd att avståndet och min svartsjuka gör det för svårt :( Fundersam dam

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.11.2014
Hej Fundersam dam!
Först, innan jag glömmer: vi har en hel del infosidor som behandlar just känslan svartsjuka. Kolla tex under Parförhållanden -> Tillit och förlåtelse. Både där och sedan under Självkänsla och självförtroende kan du hitta knep, råd och förklaringar som kan hjälpa dig att handskas över själva svartsjukekänslorna. Sedan råkade jag också just på en ljuvlig tecknad serie som berättar om det här med att våga älska igen, http://themindunleashed.org/2014/08/comic-love-will-touch-heart.html Så vännen, oavsett hur det går nu, så tillskriv inte honom alla de dåliga egenskaper och misslyckade personlighetskombinationer som tidigare killar i ditt liv haft. Han är inte dem och han förtjänas att bli "utvärderad" bara och endast på basen av den person han är, inte vad andra killar gjort mot dig tidigare.
Voj ja, det här med distansförhållanden (LDRR = long-distance romantic relationship) brukar ofta ha sina knepiga sidor. jag kikade runt lite på en av mina absoluta favoritsajter, Psychology today, och hittade ett och annat råd som kanske kan hjälpa dig. Jag ska summera lite här åt dig, men sätter även med länkarna längst ner, så får du läsa mera själv sedan - med dina egna "glasögon", för alla plockar vi ju ut lite olika kunskap berående på våra egna uppftattningar om saker och ting.
En av de vanligaste av dem är säkert att inte riktigt våga lita på vad den andra gör när man inte träffas. Det knepiga där är att man faktiskt ofta omedvetet gör det hela värre, genom att inte riktigt ta del av den andra människans liv när man träffas. Kanske blir det mera romantiska helger på tu man hand som man mest tillbringar med gosande och sex istället för med att ta del av partnerns vardag. Det här gör dels ofta att de romantiska molnen håller i sig längre, men dels också att man liksom har rosa glasögon på sig när man träffas och bara ser de ljuvliga sakerna. Så på många ställen rekommenderar de att man verkligen ska anstränga sig att lära känna varandra i det vardagliga livet. Till exempel kan det säga väldigt mycket om en person om man träffar hens vänner eller besöker hens arbetsplats. Det går att göra val med den där förskräckligt korta tiden man har tillsammans när man träffas, som gör att man bättre lär känna den riktiga människan, som tex att laga mat tillsammans istället för att äta middag ute, sortera ren tvätt, hälsa på hens föräldrar, handla tillsammans osv. Jo, man kanske vill vara ifred tillsammans, tillbringa all tid i sängen osv, men genom isoleringen så får man bara se vissa delar av den andras personlighet, åsikter, livsföring osv. Det här kanske är lite kontroversiellt, men det kan också löna sig att tidigt försöka gräva på djupet. Tex tidigt prata om saker som kanske inte är så självklara att prata om i början av ett förhållande, som tex hur hans tidigare förhållanden tog slut och varför eller om hans relation till sin mamma. Eller varför inte kika in i hans privatliv, som tex badrumsskåpet eller garderoben.
OBS! Man lär känna någon mycket bättre genom att se varandra när man talar varandra. Kroppspråk, miner, ögonrörelser, röstläge, pauser osv säger mycket, mycket mer om en människa än ord i en chat eller ens under ett telefonsamtal kan göra. I en av artiklarna jag hittade så betonas verkligen betydelsen av att träffas så mycket som möjligt irl, "Overall, the results support the notion that digital mediums feel mechanical, do not impart the same emotional connection as face-to-face communication, and at times, may even hinder a relationship beyond repair. Without being able to have face-to-face conversations on a regular basis, miscommunication and arguments between couples had the tendency to remain unresolved for long periods of time."
Nu menar vi inte att du ska försöka lära känna honom och hans liv på djupet för att försöka ta reda på ifall han har någon annan än dig på samma gång. Du ska ju inte mata din svartsjuka i onödan heller. Visst kan det hända att han haft något på gång med någon annan innan dig, och visst kan det hända att det tar en liten stund att krångla sig ur den relationen. Men förälskelse har den fördelen att man mer eller mindre automatiskt flyttar koncentrationen helt och hållet på den person man är förälskad i. Skulle han visa tecken på att inte ge dig sin fulla uppmärksamhet, så kanske det är ett tecken både på hans karaktär och på djupet i hans känslor för just dig. Det kan du kanske inte veta med 100%:s säkerhet ännu - men ibland bara måste man våga lita på någon. Låter du svartsjukan få makt i er relation, så kan du vara säker på att den kommer att fräta sönder ert förhållande rätt snabbt, speciellt med tanke på avståndet som redan jobbar emot er. Ni missar en hel del av de saker som brukar kallas för kärlekens lim, som tex att få täta kickar av endorfiner och oxytocinet (hormon som bla gör att nyfödda och mammor skapar emotionella band till varandra) som frigörs när ni gosar eller har sex, så ni måste jobba desto hårdare på förtroendet och tilliten i förhållandet hursomhelst.
Hoppas att det här var till någon hjälp - speciellt kanske länkarna.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
http://www.psychologytoday.com/blog/the-joint-adventures-well-educated-couples/201305/relationships-are-especially-prone-love-blind
http://www.psychologytoday.com/blog/intense-emotions-and-strong-feelings/201409/the-ihuman-experience
http://www.psychologytoday.com/blog/fulfillment-any-age/201210/love-afar-staying-close-while-you-live-apart