Kan känslor komma tillbaks?
14.12.2014
Hejhej! Jag och min kille, eller mitt ex numera..gjorde slut i juni iår, så de är omkring 8 månader sedan nu.
Ingen av oss trivdes på våra val i ettan på gymnasiet så i tvåan bytta vi till samma skola på samma linje fast i olika klasser, detta var inget som var planerat alls.
I och med detta ser jag honom varje dag vilket är väldigt jobbigt. Mina känslor för honom är inte borta, älskar honom än. Han gjorde slut med förklaringen: jag är inte lika kär i dig längre, vill vara med mina kompisar, mins känslor har svalnat, och du har förändrats. Jag hade tydligen börjat säga emot mer än vad jag gjorde i början..
De var ungefär vad jag kommer ihåg att han sa.
Vi var tillsammans i åtta månader.
Vi har även lektioner tillsammans, han försöker att undvika ögonkontakt så gott de går, men ibland kan jag känna att han kollar på mig, undrar så jävla mycket vad han tänker.
Men min fråga är: kan han få känslorna tillbaka för mig, han se mig ju ändå varje dag? Och glömt bort mig kan han ju inte ha gjort, men känns så ibland. Så kan känslor komma tillbaks? Eller ska jag skriva något till honom? Har tänkt att jag ska göra det..men vågar inte då de skulle bli så pinsamt i skolan. Men vill mer än nått annat i livet ha tillbaks honom..
Kram Älskar honom nu och föralltid

Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.12.2014
Hej!
Det är stört omöjligt att gissa huruvida han kommer att få känslor för dig igen, met händer nog rätt ofta att man återfår känslor för någon man haft känslor för förr. Det är alltså lättare att bli kär i någon igen som man en gång varit kär i än att bli kär i en främling.
Men samtidigt så tänker man kanske också efter en och tre gånger om man börjar intressera sig för sitt ex igen, eftersom det ju fanns en orsak till att det tog slut förra gången. Det är inte alls självklart att orsaken försvunnit någonstans. Så för att övertyga någon om att orsaken faktiskt skulle ha försvunnit, så måste man nog ha mera kontakt och liksom lära känna varandra igen. Är den andres "fördomar" mot en (baserade på hurudan man var när det tog slut) fortfarande kvar, så är det såklart svårt att övertyga om motsatsen - speciellt om man inte talar med varandra. Oddsen för att lyckas andra eller tredje gången gilt (alltså bli ihop, göra slut, bli ihop igen och bli lyckliga) är tyvärr inte heller speciellt stora, just för att orsaken till att det tog slut oftast finns kvar. Dessutom utvecklas man ju under tiden efteråt och får nya erfarenheter, så man är "längre ifrån varandra". Och slutligen: han har nu haft chansen en hel höst att ändra sig och han har inte ändrat sig. Då är tyvärr inte sannolikheten stor att han ska göra det nu.
Men för att du ska kunna gå vidare med ditt liv kanske du ändå borde göra ett sista försök att få tillbaka honom? Så att du i så fall kan sätta punkt ordentligt ifall han nu avvisar dig, och gå vidare och bli lycklig med någon annan. Ju mer du tänker på honom, desto mer lyser "Upptagen"-skylten i din panna både för dig själv och för andra killar. Så försök att göra en sista ansträngning nu. Kanske extra lämpligt just nu inför jullovet - skiter det sig så kan du låtsas som ingenting efter jullovet istället, och lyckas det, så har ni jullovet på er att i lugn och ro lära känna varandra på nytt. Varken du eller han är samma människa som i somras.
Lycka till, hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna