Kan känslor komma tillbaks 2
19.03.2015
Hej jag är killen som skrev frågan "kan känslorna komma tillbkas?"
Och insåg att jag kanske inte skrev tillräckligt mycket info om de.
Somsagt gjorde jag slut med min tjej i sommras, har alltså gått ett tag. Mina känslor hade helt enkelt försvunnit och jag tyckte hol hade förändrats, hon sa emot mig mer och så.
Iaf, hon bytte skola och jag bytte oxå dit. Båda bytte till samma linje men inte samma klass, det var såklart jobbigt att behöva se varandra varje dag. I början sa vi hej och pratade lite smått, men nu kollar vi inte ens på varandra. Jag skaffade en ny tjej på samma skola i oktober och de var bra och så. Nu dock så vet jag inte om mina känslor för mitt ex alltså, har börjat komma tillbaks, som sagt tittar hon inte på mig lika mycket (vet inte vad de beror på) brukar kolla på henne ibland men hon brukar kolla bort. Har nu även bytt skåp till ett näst intill hennes, hon undviker mig genom att inte vara inne där samtidigt som mig osv. Vet inte hur jag känner, är lite lost. Vet inte om mina känslor kommit tillbkas? Kan dom ens de? Och isf ska ma satsa på henne igen då? Och göra slut med tjejen jag är med nu?
Är de vanligt att känslor kan komma tillbkas? Och finns de chans att hon vill ha mig igen? Vårt breakup var inte dåligt nånstans utan vi skilldes som vänner.
Tycker detta är så jobbigt, men de vågar jag verkligen inte visa för någon särskillt inte henne. Så jag drar mig oxå undan.
Anonym

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
20.03.2015
Hej igen!
Hmm... det är knepigt det här med ex. De har ganska ofta en tendens att börja "spöka" i ens minnen och känslor. Det kan vara att man plötsligt märker att man tänker allt mer på exet, saknar henne, jämför nuvarande flickvän eller andra tjejer med henne, till och med drömmer på nätterna om henne...
Någonstans har jag läst att det då oftast inte beror så mycket på själva personen, alltså att det kanske inte alltid är just HENNE som människa man saknar. Det skulle då oftare vara ett uttryck för att man "längtar till det som var", alltså lite att det var bättre förr. Det kan tex komma under skeden i livet när mycket har förändras eller kommer att förändras, tex personlig utveckling. Med tiden så får man också ofta mera "rosafärgade glasögon" när det gäller minnen och gången tid, man minns bara de goda bitarna, inte de neutrala eller dåliga. Folk säger ofta så om tex sin studietid eller militärtjänstgöringstid. Skulle man faktiskt bli tillsammans med personen ifråga, så kanske man snabbt minns varför det tog slut, varför känslorna dog ut.
Nu är det ju inte sagt att det är så här det är för dig nu, det kan bara du veta. Vi kan förstå att du känner dig vilsen och att det är jobbigt. Men vårt personliga råd skulle ändå vara att inte göra något åt saken just nu. Absolut inte dumpa nuvarande för exet - det vore att dumpa henne för ett minne. Låt tiden ha sin gång, det som är meningen att hända det händer. Är det meningen att du och exet ska vara tillsammans så kommer ödet att fixa det så. Kom ändå ihåg att om det börjar luta till att du får mera och starkare känslor för andra än för henne så är det mest schyssta att förklarar för henne att ni ska gå vidare. Man ska inte uppehålla någon som man inte har de rätta känslorna för, då är det mera rätt att låta henne gå och kanske träffa någon annan.
Tyvärr kan vi inte säg vad du ska göra, vi vet att det skulle vara så bra om vi sa att nu ska du göra såhär, för då skulle du kunna skylla på oss sen om det går sämre ;) Valet är ditt och det är du som måste fundera över för- och nackdelarna. Vi håller tummar och tår för att du ska få lugn och ro och komma fram till vad du ska göra.
Massor med varma kramar från ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna