Känslomässignärhet
01.01.2017
Hej!
Jag har alltid haft problem med känslomässig närhet. Jag vet att det är pågrund av mina föräldrar som avvisade mig när jag visade känslomässiga behov. Sen jag var liten har jag lärt mig att hålla in känslor och hålla avstånd för att inte bli avvisad av människors närhet. Det här sitter ännu omedvetet i mitt huvud så varje gång jag har varit nära en kille som har visat känslomässignärhet har jag bara backat undan och flytt iväg. Samtidigt som jag är väldigt rädd för närhet så skriker jag innerst inne efter att få det. Eftersom jag håller inne alla känslor så tolkar man mig bara som ytlig och svåruppfattad. Pågrund av detta har jag förlorat vänner. Min relation till min morsa var inte bra under min barndom. Hon prioriterade fester och hennes vänner före mig och övergav mig flera gånger hos min mormor. Min relation med pappa därimot var bra men han är tyvärr känslomässigt instängd. Ingen av oss uttryckte någon kärlek. Jag vet inte om jag behöver terapi eller hur jag annars ska göra för att det inte ska kännas jobbigt med känslomässig närhet. Om inte Terapi, vad kan jag då göra? Patte

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.01.2017
Hej,
Jag tror inte att det är ovanligt att det blir som du beskriver - att man utifrån en rädsla för att bli övergiven eller avvisad hellre är den som stöter bort andra, och då kan man säkert uppfattas som både ytlig och svåruppfattad.
Det är lätt att säga, men inte lika lätt att genomföra att bryta ett livslångt mönster, så att du skulle våga släppa människor nära dig och våga lita på dem. Det innebär att du måste gå in på djupet med varför du reagerar som du gör då någon kommer för nära, och hur du skall lära dig att ta emot kärlek.
Jag tror säkert att terapi skulle kunna hjälpa dig. Antagligen skulle det både vara givande och ganska tungt - eftersom det trots allt är du som måste göra alla förändringar, terapeuten kan bara försöka guida dig i rätt riktning.
Försök att kolla upp vilka psykologer eller terapeuter som finns i din kommun, och kontakta en av dem. Låt 2017 bli det år då du tog tag i din självkänsla och ändrade på allting.
Kram och lycka till!
Tessi