Känslor
22.06.2015
Konstiga saker har hänt. Jag fick veta av en kompis att han som jag gillar lite så gillar tydligen mig också lite. Det är ju toppen int e sant? Varför får jag då en viss oro inom mig. Det är typ första gången jag fått veta att någon gillar mig, och jag har inte vetat att det skulle kännas såhär. Jag är jätte glad, men rädd på samma gång. Ibland känns det som att jag inte är redo för ett förhållande fast jag vill ha ett så väldigt mycket. Jag är en sådan som har svårt att binda mig, så jag vill känna personen utan och innan före jag påbörjar något förhållande. Jag skriver hit just för att jag känner mig osäker och vet inte riktigt hur jag skall agera eller vad jag skall ta mig till. :)

Ungdomsinformatören Sanna svarar
24.06.2015
Hej :)
Va kul om det kommit fram att han också gillar dig <3
Men såklart har allt två sidor, det finns alltid en bra sida och en mindre bra. Jag skulle tro att orsaken till att du nu känner dig lite orolig/rädd är att detta är något helt nytt. Det är naturligt att man är lite reserverad inför nya saker, det är en ren försvarsmekanism som vi haft sen grotttiden. Vi ska vara lite rädda för det som är nytt, så vi inte ska skada oss.
Men det är ju inget livshotande med att man kanske gillar varandra, försök att slappna av och ta det lugnt. Det här behöver ju inte betyda att resten av ditt liv är utstakat nu i och med detta. Det behöver ju inte leda till något allls fast ni märker att ni gillar varandra. Kanske upptäcker du när du kommer närmare den här killen att han ändå inte är något för dig. Han kanske har ett märkligt sätt eller av någon anledningt så tänds inte gnistan fast allt borde vara bra. Det här är också en orsak till att många blir "kära" i ouppnåeliga idoler. Det är tryggt och bra, för man vet ju nästan säkert att det kommer aldrig att bli verklighet.
Du har säkert hört förut att man måste våga lite för att kunna vinna. Det är ju så, att om man inte vågar ta språnget ut i det okända (låter kanske lite överdrivet), så kommer det inte att hända några spännande saker i ens liv heller. Men om man vågar pröva på det nya och lite farliga så kan vad som helst hända. Jag menar inte att du ska utsätta dig för farliga saker som att stämma träff med okända personer du enbart träffat på nätet eller nåt liknade, men det kan hända att det nu är dags att stiga ur bekvämlighetszonen lite grand ;)
Gör inget som känns obehagligt eller illa, det är du själv som bestämmer hur snabbt just du vill gå vidare, det kan ingen, och har ingen rätt till att bestämma åt dig. Ta det lungt och se vart det här leder, stressa inte fram, något låt det ta sin tid. Men var öppen för förslag och visa killen att du också gillar honom. Kanske han kan ta första steget vidare.
Jag håller tummarna coh vill du läsa mera om känslor och hur man ska göra vid första träffen och liknande så hittar du massor på våra infosidor HÄR.