Kär..
01.11.2013
Hejsan!! är kär i tre stycken pojkar. Alla tre går två klasser högre, alla så olika. En me brunthår ser snygg ut. Andra blont hår ser mera gullig ut och den sista är bara såå sööt. Alltid när jag se någon av dem börjar mitt hjärta dunka. Börjar kännas helt konstigt i min kropp. Är såå kär, men e kort,knubbig,lite rund. De e skolams snyggaste killar och jag går på .. en lägre klass. Vet att ingen tycker om mig, men de e bara en så skön känsla. men men.. vet inte riktigt vad jag skall göra?. peikko

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
04.11.2013
Hej!
Vad ljuvligt att du hann få en kommentar av en annan tjej (Signatur: Den lilla knubbiga flickan med underliga funderingar)! Hon skriver redan mycket av det som vi redan skulle ha skrivit, så det tackar vi för! :) Men lite tröst och råd ska vi också komma med!
Det här med att vara förälskad och kär ÄR en skön känsla. Fastän hur hopplöst och deppigt och smärtsamt det kan kännas emellanåt, speciellt då man inte får samma känslor som svar, så är det ändå mest skönt att vara kär. Och vad vore livet utan förälskelse - ganska så tråkigt, skulle vi tippa ;). Men då har vi också hört till de tjejer som varit mer eller mindre förälskade mer eller mindre hela tiden. Ibland kära i kärleken, ibland i flera span på en gång, och ibland definitivt i en viss person och ingen annan. Men spännande har vi haft det, hursomhelst!
Det här låter väldigt oromantiskt, men det hör faktiskt till puberteten och hela kärlekslivets utveckling att vara förälskad. Nästan så att det är lite konstigt om man inte varit kär förrän man fyllt 20, typ. Utvecklingspsykologerna talar om att just kärleks- och sexlivets utveckling går som i trappsteg. På första trappsteget, typ ännu före lågstadieåldern, är man kanske kär i pappa, och på andra trappsteget i en idol eller filmstjärna. Sedan på tredje trappsteget är man kär i en riktig människa, tex någon i samma skola. Men ännu vågar man knappt berätta det åt kompisarna och ännu mindre berätta det för den människa man är kär i. Det kan man inte förrän man är mogen att ta nästa steg - och det är också först då som känslorna har en chans att bli besvarade. Före det liksom smakar man på hur det känns att vara förälskad, man börjar dagdrömma om och spana efter den/de man gillar, man bildar en egen "smak" (vilka egenskaper den man gillar ska ha) osv. Kanske är du just nu på det här tredje trappsteget? Du är mer eller mindre förälskad i de här tre killarna och det kittlar skönt i magen när de är inom synhåll - men du kanske inte skulle våga visa det för dem. Än mindre chatta med dem, säga hej i korridoren eller bevareossväl säga hur du känner för dem f2f.
Men vet du, vännen, du måste inte göra det heller! Du måste faktiskt inte göra något åt dina förälskelsekänslor om du inte absolut vill. Det är ingen brådska med att försöka få känslorna besvarade. Det är helt okej att bara spana i smyg, dagdrömma och njuta av fjärilarna i magen också. Det är också helt okej att ha lite känslor för flera på samma gång - för så funkar livet, det finns oftast fler än en det "klickar" med samtidigt, men man kanske inte agerar på alla klicken. Precis som Den lilla knubbiga flickan skriver, så vet du nog sedan när du blir kär på allvar, när resten av världen liksom försvinner i ett grått töcken när HAN stiger in genom dörren. Då är du kanske mogen för trappsteg nummer fyra? Men om du vill, så kan du bara ta det lugnt nu och njuta. Kanske är det också därför som många unga tjejer blir kära i killar de absolut utan tvekan vet att de inte kan få, som läraren som är både mycket äldre och gift, skådespelaren i Hollywood som aldrig kommer till Finland osv. De får tryggt och lugnt vara kära, men behöver inte vara rädda att utsätta sig för alla de himlastormande berg-och-dal-baneaktiga känslor som förälskelsen kan medföra när det faktiskt har en chans att bli allvar. Nu spekulerar vi bara, men kanske det här med att bli kär på tryggt avstånd och i någon ursnygg och jättepopulär är en del av orsakerna till varför du klickat för just de här killarna?
En vacker dag kommer någon att upptäcka just dig. En vacker dag kommer någon att bli kär i dig. I den person som du är innanför skalet. För jo, mycket av den förälskelse som utspelar sig i början av tonåren handlar ändå mest om utseende. Det hör liksom lite till trappsteget. Du räknar ju också upp hårfärg och sådant hos killarna du är intresserad av nu. Men det där ändrar i något skede. Plötsligt kommer någon att bli väldigt förjust i ditt sätt att skratta, i ditt sätt att lägga huvudet på sned när du funderar på något, i ditt sätt mot småsyskonen osv. I personen du. Så snälla lova oss att inte fokusera alltför mycket på att du är ung - för det växer du ifrån - och kort, knubbig, lite rund. Framförallt det där kort, knubbig och lite rund ska du inte hänga upp dig vid, för risken är då att du själv sliter ner ditt självförtroende till botten. Det är svårt att tycka om någon som anser att man inte kan tycka om någon som är kort, knubbig och lite rund. Så tyck om dig själv, så kommer någon annan att också göra det en vacker dag!
Stooor kraaam, hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna