kär
01.02.2015
Hej jag är kär i en tjej. Men jag vet inte om hon tycker om mig. Vi brukar ibland chatta med varandra och då slår mitt hjärta extra snabbt. Hur ska jag göra jag vågar inte fråga henne om hon tycker om mig. Tacksam för svar pellesvanslös
Praktikanten Sabina svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
04.02.2015
Hej pellesvanslös!
Äsch ja, det är alltid lika svårt, det här skedet av att vara kär i någon. Det här skedet när man inte ännu vet vad den andra känner, om känslorna man har är besvarade eller inte. Men då gäller det att försöka skaffa fram lite ledtrådar och tecken :) I högstadiet behöver man ju inte direkt fråga chans eller liknande ja-eller-nej-frågor längre, utan man kan så småningom bli närmare bekanta, flirta lite, ha på gång och så vidare innan man faktiskt blir ihop. Och under den här processen kan man alltså försöka ta reda på utan att fråga rakt ut - och alltså slippa att samtidigt avslöja vad man själv känner. Visst kan man samla mod till sig och pang bom fråga hördu vad tycker du riktigt om mig?, men man kan också alltså lite liksom smyga sig ditåt.
Så chatta mera med henne! Lär känna henne och ge henne en chans att lära känna dig. Det kanske känns lite lättare att tänka mera "vän" än "förhoppningsvis-blivande-flickvän" när man försöker få mera kontakt - men ändå kanske blanda in lite flirt. Ju mer ni talar/chattar, desto mer kan du tolka alla små tecken som man omedvetet eller medvetet ger ifrån sig när man är intresserad av någon. Kolla hennes kroppsspråk och hur ofta hon möter din blick, kolla hur mycket smilisar hon skriver, hur snabbt och gärna hon svarar och liknande, så ser du förhoppningsvis fler tecken. Visa henne gärna uppskattning - men minns att hellre ge tex komplimanger för hurudan hon är eller vad hon gjort/tycker/sagt än hur hon ser ut. Ett annat tips är också att hålla sig på god fot med hennes kompisar, eftersom kompisar kan påverka ens åsikter om en person ganska mycket när man är ung.
Men framförallt gäller det att VÅGA när det kommer till kärlek! Det är så lätt att fega ur av rädsla för att bli dissad, utskrattad eller omtalad, men i verkligheten är det inte alls så hemskt som man inbillat sig. Så var modig! Du har inget att förlora!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och praktikanten Sabina