Kär
15.10.2014
Hej, jag är en tjej som går i åttan och jag har ett problem, jag är störtkär i en kille i min parallell klass och jag skulle inte våga fråga chans för om han skulle säga nej skulle de vara så sjukt pinsamt, jag vet inte om han gillar mig men i elevutrymmet så talar han med sina kompisar och då jag går förbi så är han tyst och bli röd i ansiktet, ibl, när jag, min kompis, hans kompis och jag så stirrar han bara på mig. Please answer me :)

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
21.10.2014
Hej!
Oj det riktigt pirrar i oss av nervositet när vi tänker på din fråga och lever oss in i hur det kan kännas. För vi minns hur det kändes att vara just så där dödligt kär men samtidigt så skräckslagen för att ta chansen, just för att han kanske säger nej. Men vet du, vi minns också hur det gått många många gånger när vi ändå tog mod till oss och tog chansen. Ibland har vi fått nej, men ibland har vi också fått ja. Och DEN känslan, den är värd osäkerheten och nervositeten tusen gånger om!!! :D Så vårt råd kommer alltid och för evigt att vara: VÅGA!
Våga se honom i ögonen när han går förbi och säg hej! Våga prata med honom! Om allt möjligt från svenska Idol till korvsoppa, från hur man kan rita Minecraft-gubbar på bildkonst till att dina skor läcker i regnvädret. VAD. SOM. HELST! Huvudsaken att du kommer förbi det här blyga tittandet i ögonvrån. För hördu, du måste ju faktiskt inte fråga chans på honom nu på momangen - du kan ju försöka lära känna honom lite mer före. Och framförallt: låt honom lära känna dig! Få honom först att inse att du inte är ett monster i rosa tröja som sprider tjejbobbor och sedan att du är en rätt kul typ, även om du är lite blyg. Bli mera kompisar först, så ska du se att möjligheterna skapas av sig själva för den andra delen, den förälskade delen. Att bara fråga chans så där rakt upp och ner på någon som man knappt bytt två ord med kan antingen lyckas totalt eller misslyckas totalt, det är liksom så antingen eller. Men om man får tid på sig att lära känna varandra, så är chansen så mycket större att du ska se vartåt det lutar utan att behöva servera honom ditt hjärta på ett silverfat. Då behöver du ju inte direkt avslöja att du drömmer om honom på kvällarna utan kan känna dig för, kolla vibbarna och stämningen, tolka hans kroppsspråk osv i hemlighet medan ni hänger som kompisar. Och så är chansen större att han får känslor för sin nya kompis - och kanske det till och med är han som tar "första steget" då ;)?
Men huvudsaken är alltså att du vågar börja ta kontakt med honom. Inget kommer att hända om ni bara fortsätter att snegla på varandra i ögonvrån. Ne, vill man vinna något så måste man satsa något! Så imorgon i skolan: säg något om vädret åt honom! We dare you!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna