kär
15.10.2014
Hej, jag tycker om en kille i vår skola. Jag hade i misstag blockerat honom på min instagram och han skicka och fråga varför. Då skickade jag bara uups jag ska sätta dig tillbaka i följare listan. Jag har ingen aning om vad jag ska säga till honom och jag vet inte on han är sur på mig fast han skrev att han är inte sur i meddelandet. Så frågan är: jag vet inte vad jag ska säga och hur jag skulle kunna börja en bra och intressant konversation med honom? kärlek

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
22.10.2014
Hej kärlek!
Förlåt att du fått vänta lite på svar - här är sådan rusning nu igen :/
Har det rett upp sig? Har ni börjat tala med varandra? Se, ibland kan ju saker och ting hända väldigt snabbt, ja till och med på sekunder. Ibland behövs det bara ett litet, litet steg, och så är bollarna i full rullning. Jo, så kan det faktiskt hända, att det räcker med ett hej-vad-gör-du? och så är konversationen i full gång. Jo visst, båda kan lida av blyghet, tunghäfta, hjärnsläpp och full övertygelse om att allt de kläcker ur sig är fånigt och fel. Men om båda önskar kontakten, till och med redan är intresserade av varandra, så brukar man nog överkomma de hindren. Och man kan pusha sig förbi hindren, tänka att so what om jag låter löjlig, huvudsaken är ju ATT jag pratar med honom.Så har ni ännu inte börjat prata med varandra: inget är för sent, så börja nu bara! :D
Det finns ju ändå knappt någon som är ett konversationsgeni och alltid säger rätt grejer och låter cool vad som än kommer ut ur deras munnar - så varför förvänta sig det av sig själv. Ha alltså inte för höga förväntingar på dig själv - eller på honom - det räcker alldeles utmärkt att prata/chatta om de mest värdsliga och alldagliga saker som korvsoppan vid skollunchen, svenska Idol eller hur fula Minecraft-gubbar är. Det behöver inte vara bra eller intressant på direkten, det blir nog det bara ni blir varma i kläderna - så ge inte heller upp för lätt. Österbottniska män är ju inte kända för att vara de mest pratsamma eller skrivande av sig, så bry dig inte om ifall det oftast är du som tar första kontakten eller om det är mest du som pratar. Jo, vi vet att det brukar kännas jobbigt ifall man tycker att man är den enda som anstränger sig, men kom ihåg att även om han inte säger så mycket behöver det inte betyda att han inte uppskattar att prata med dig. Han kanske också är en nybörjare på det här med att prata med tjejer, så ge honom lite tid att lära sig det också, tid att komma över sin egen nervositet.
Och låt bli att övertolka allt han säger. En gammal känd stereotyp när det gäller män och kvinnor är att kvinnor tolkar in allt möjligt i det mannen sagt men att mannen faktistk bara säger det han menar. Så säger han att han inte var sur, så var han troligen inte det. Men däremot kanske osäker på om du tycker det är något fel på honom eftersom du tog bort honom. Men visar du att du gärna vill prata med honom, så kommer han nog över det :)
Så börja prata med honom redan idag. Gör en liten lista på samtalsämnen och frågor, typ just korvsoppa och Idol, och hitta på följdfrågor - det är alltid lättare att svara på frågor än att hitta på något att berätta eller tala om. Och så sätter du igång. Svårare än så ÄR det faktiskt inte - det svåra sitter bara i ditt huvud.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna