Kär
07.06.2015
Jag gillar en tjej i min klass men jag är inte säker på att hon gillar mig och jag vågar inte ta första steget hon brukar prata med mig och kolla på mig och så men hon gör så med några andra killar också jag tror också att dom andra killarna kommer mobba mig om dom får veta att jag gillar henne dom brukade reta mig förr för att dom trodde att jag gillade henne
så vad ska jag göra? Anonym

Ungdomsinformatören Sanna svarar
10.06.2015
Hejsan, det är svårt det där då man inte vet vad den andra menar. Man kan ju inte fråga direkt heller ;)
Vi har som tur vara en massa information som du ska läsa om hur man vet och vad man ska kolla efter och lite flirttips mm. Läs HÄR. Oftast brukar nog ens magkänsla säga om ens känslor är besvarade eller inte. Såklart kan ju den här tjejen bara vara vänlig då hon pratar med dig, men som sagt var man brukar nog kunna känna på sig om det finns något mera ;)
Kanske du kan försöka kontakta henne via nån chatt? Det är ju alltid lättare att "prata" med någon utan att behöva möta dens blick. Man hinner också fundera lite mera över vad man vill ha sagt om man får skriva det. Det blir ju inga pinsamma tystnader som det lätt kan bli om man träffas IRL. Men såklart ska man ju ändå sträva till att man ska kunna träffas "på riktigt" och skratta och umgås. Kanske ni kan gå och se nån film på bio, då behöver ni inte prata så jätte mycket och sen efter filmen brukar det gå lättare att prata då man har något gemensamt att diskutera.
Försök att strunta i de andra, om någon börjar retas så säg att det har ingen nåt att göra med, eller så säger du bara att lägg dig inte i det här. Ibland måste man sätta ner foten lite så att folk förstår att de ite ska hålla på och retas om såna fåniga saker. Det är väl bara kul om två hittar varandra, de andra är säkert bara avundsjuka.
Hoppas det går bra nu, men du hittar iaf massor med tips på våra info sidor som hu hittar bakom länken i början.
Jag håller tummarna <3
Kram från ungdomsinformatören Sanna