kär
21.06.2015
Hej.
Det är så att jag tycker om en kille jätte mycket och det stör mig. Jag har börjat med ett program för att gå ner i vikt och det innehåller mycket som man ska göra och har inte tid förnågot annat, vilket är bra. Men jag.,, han kommer alltid in i mitt huvud. Det stör mig. Han får mig att inte vilja gå upp ur soffan/sängen, alltså 5 min till att fantisera om honom, vilket kommer att göra mig misslycka mitt "lose 5kg in a month" program.
Jag har tyckt om honom i 2 år nu. Vi är inte vänner... liksom bara skolkompisar.
Han verkar inte tycka om mig... men jag är inte säkert. Han har ibland varit söt. Stirrat på mig och under den senaste åren har han varit jätte söt. Han log åt mig några gånger iår och de var inte liksom log log... utan menande log. Han liksom en gång luta sig fram på en bänk och händrrna flätad i varandra och hans huvud lutad på dem och han stirra på mig och log. Borde jag ha stirratillbaka? Jag liksom titta bort direk för han gjorde mig nervöst... och när jag kollar på honom igen för att se så kolla han fortfarande på mig. Jag fick panik... och jag tror han tycler jag är en psyko.
Han har kollat på mig så flera gånger. Kan han gilla mig? Men vrf kollar han på andra tjejer då också? Jag ... blicken ser inte ut så som han kollar på mig.. men whatever x(
Jag älskar honom sjukt mycket.
Han brukar svära rätt mycket. Jag vet inte varför, men jag blir livrädd då han gör det. Är det p.g.a mig? Vi brukar springa in i varandra i skolan, och han börjar svära. Jag menar vi sprang ju nästan i varandra.... vi nuddas ju inte, måste han vara elak? Han kan ju vara skrämd... men jag blir också skrämd, men inte svär jag... och när jag märker att det var han, fick jag panik och sprang direkt till toan. Jag hatar honom.
Vi har inte sets under sommarlovet än och jag saknar honom så.
Jag vet, min bästis vet, alla vet att han är för snygg för mig. Han har en body som en model. Han är liksom en 10 och jag en 6. Kanske 4 x( va tänkr jag på?.
Men varför jag tror han iallafall märker mig är att han är så söt då han kollar, men också att han blir konstigt... iallafan varge gång jag är nära. Han liksom blir tyst och låter killarna snacka med varandra. Jag försöker alltid att inte synnas, för det är så pinnsam, för jag är ett levande freko.
Jag är en idiot... jag tror han gillar mig.. omg.. jag tror jag är ett psyko barn. Missbildat både inåt och utåt.
Men jag är säker på att jag älskar honom. Verkligen.
inte värd han :(

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
23.06.2015
Hejsan tjejen! Ojojoj du - det där var rätt mycket... I'll try my best! För det första måste jag säga att "banta-program- på-minus-5kgiveckan" är bara bullshit! Det mesta du misstar är vätska ur kroppen och muskelmassa. Ifall man behöver gå ner 5 kg gäller det att ha långsiktiga mål ifall man vill behålla sin viktnedgång och fortsätta att kroppen mår bra. Lägg av med det där! En hälsosam viktnedgång på 5 kg tar längre tid än 1 månad. Om du nu ens behöver en sådan viktnedgång...
Trevligt att du har hittat en kille att vara kär i. Hoppas han är värd de 2 årena du har satsat på honom! Jag får lite bilden av en vildare casanova av honom när jag läser din text men jag kan ha fel. Jag tolkar ju bara din text... Jag kan omöjligt svara på om han gillar dej, om han är kär i dej eller om du är bara en tjej i mängden! Enligt mej är nog ända sättet att fråga honom. Eller så fortsätter du att svärma för honom på avstånd. Du berättar att du inte har sett honom på sommarlovet. Kan du inte ordna och arrangera så du får träffa honom någonstans friare än i skolan då? På en dans, vid en strand eller var ni nu ungdomar brukar träffas i trakten... Min åsikt är ju nog lite att efter 2 års svärmande börjar det vara dags att göra någonting. Våga prata med honom, flirta lite med honom eller umgås ens i samma gäng som honom! Ibland behöver killar lite skrivas på näsan eller åtminstone tydligt framför näsan. Så att han ser dej...
Sen angående dina detaljer i hemliga rutan. Jag blir nästan arg. Kärlek ser väl inte till hudfärg i Österbotten år 2015!!!?? De människor som sysslar på med sånt är inte ens värda en blick av mej. Mitt råd till dej ifall du misstänker sådant är att lämna tankarna på honom direkt.
Istället för ditt bantningsprojekt tycker jag att du ska satsa sommarlovet på att förstärka din självkänsla och ditt självförtroende. Vi har skrivit mycket om självkänsla här, och om självförtroende här. Jag är själv helt förälskad i KBT, dvs Kognitiv Beteende Terapi. Det är en metod som hjälper oss att utvecklas och mogna som människa. Man kan alltså lära sig olika handlingsstrategier som hjälper en i olika problemsituationer. Om du tycker om att läsa böcker så finns det mycket böcker på biblioteket om KBT och att hitta sig själv, KBT och självkännedom, KBT och självförtroende osv osv. Låna sådana och läs! Ofta innehåller böckerna också övningar - gör dem. Övningarna hjälper dej att få den nya metoden och "tänket" på automatik i hjärnan. Det finns också mycket om KBT att läsa på nätet.
Bättre självkänsla och självförtroende gör dej till en intressantare person för andra att lära känna. Samt att metoderna hjälper dej att ta kontakt med det andra könet. Vilket ju kan vara helt najs! ;)
Lycka till!  Med vänlig hälsning,   Annika    barnmorska - hälsovårdare