Kär
07.09.2016
Hej... Nu är det så här att jag gått och blivit kär i en kille. Problemet är att jag nyss fick veta att han gillar en annan tjej och hon gillar honom. Vad i hela världen ska jag hitta på?! Jag tycker om honom jättemycket och han är precis min smak. Hann talar om henne 24/7 och det tar så sjukt... ...

Ungdomsinformatören Sanna svarar
12.09.2016
Hej kära du!
Det är jobbigt med kärlek och känslor som ändras och lever sitt eget liv. Om man gillar någon och får reda på att den gillar någon annan så gör det jätte ont, det gör det. Men man kommer ju vidare såklart. Vi har en hel del bra tips och råd på våra sidor som du kan hitta HÄR. Oberoende av hur mycket eller litet man haft tillsammans så gör det ont när det tar slut.
Vet killen du gillar om att du gillar honom? Kan ju vara bra att han ändå vet om det, det är ju inte säkert att han för evigt kommer att vara med den här andra tjejen, och sen vet man ju inte ifall han har känslor även för dig men inte sagt något om han tror att du har på g med någon annan. Blev invecklat det här nu, men hoppas du förstår ;)
Såklart kan du ju inte klänga dig efter honom och bedyra din kärlek men kanske att du på något sätt kan få fram att du nog kunde tänka dig mer än bara vänskap.
När man sörger över ett förhållande som inte blev är det bäst att låta det få ta sin tid. Man kan nästan jämföra med om man mister en när och kär vän. Det är normalt att sörja och vara ledsen och det måste få ta den tid det tar. Det du kan försöka göra är att hitta på en massa kul med kompisar, ha filmkvällar, spakvällar eller något annat som du vet gör dig på bra humör. Kanske gillar du att läsa? När jag är ledsen eller på dåligt humör brukar jag försvinna in i bokens värld. Gärna något romantiskt och lite dramatiskt så glömmer man sitt eget och lever bara genom boken en tid, det brukar ge sig sen efter en tid då man inte orkar läsa mera och då brukar det oftast kännas bättre. Men försök att inte bli gråtmild och dramatisk inför den här killen, det brukar man inte vinna något på. Var istället så trevlig du kan och försök få honom att skratta och känna att han har kul med dig och trivs i ditt sällskap. Oberoende av om det blir ni tåv någon gång i livet så har du iaf en god vän i honom. Om han blir tjatig och bara pratar om denhär andra tjejen kan du ju säga till honom lite sådär på skämt men ändå lite på allvar att nu orkar du inte höra mera om xx. Om du skrattar lite när du säger det så kan han inte bli sur, men kanske förstår han att du inte vill att han bara pratar på om henne hela tiden.
Ibland kan det vara bäst att ta en paus i kärleken, låta känslorna landa lite. Det är en underbar känsla när man är kär, men det kan också vara skönt att ta en liten paus. Så kanske du hinner med i dina tankar om vem du nu egentligen vill satsa på. Många gånger är det som är ouppnåeligt mera spännande, alltså att den här killen nu är tillsammans med en annan gör att han blir mera intressant för dig. Medan en ledig kille som kanske står och väntar på dig inte känns ett dugg intressant, eller du kanske inte ens har märkt honom. Ta en ordentligt titt runt omkring dig och ha inte så bråttom, och se lite vad som händer och sker. Mittiallt väntar kärleken runt hörnet på ett sätt som du aldrig hade kunnat ana. <3
Kärleken brukar komma när man minst anar det. :D
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna