Kär?
01.10.2017
Hur vet man om man är kär. Hur vet man om nån annan är det?
Jag tänker på en person ofta och undrar ofta hur den personen har det.. Är jag kär?? Jag blir extra blyg när jag är närheten hen.. Är jag kär?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.10.2017
Hej Är jag kär?!
Ah, här kommer vi till en av de stora frågorna inom kärlekslivet igen: kan man egentligen säga hur kär man borde vara för att vara Kär? Finns det någon måttskala, någon tabell där det skulle stå "jaha, du är 82% intresserad, jamen det motsvarar 23% kär" Finns det gränser mellan intresserad, förtjust, förälskad, kär och älskande? Nej, det är klart, det är en glidande gråskala och en individuell uppfattning, så bara du själv kan säga om du är kär eller inte. Bara du själv vet vad och hur mycket du känner och du måste sätta det i relation till vad du tror att kär är, hur kär du varit tidigare i någon osv. Om du alltså alls vill ha en "diagnos", en etikett på vad du känner? Vad skulle förändras i ditt beteende eller tankesätt om någon sa åt dig att nu är du minsann kär? Vad skulle ordet spela för praktisk roll? Skulle du exempelvis göra något speciellt om du kunde konstatera att du är kär?
Vi har en lista på "symptom" på att vara förälskad/kär här på Decibel, just för att den här frågan är så vanlig. Av någon anledning så vill vi människor ändå oftast sätta något slags etikett på våra känslor. Till en del är det såklart bara hälsosamt att ha ord för olika känslor, att kunna identifiera vad man känner och därmed känna sig själv. Men just när det kommer till kärlek är det som om vi skulle vilja berättiga våra önskemål genom att känna "rätt" eller "tillräckligt". Vi kan ta sex som exempel: traditionellt och statistiskt sett upplever tjejer oftare än killar att de borde vara förälskade eller kära i den de har sex med för att det ska vara okej att ha sex med just den människan. Därför är det vanligare att tjejer får känslor för sitt senaste engångsligg än killar, eller att de blir kära i sitt KK. Vi går inte in på diskussionen om varför det är så nu, utan min poäng var kopplingen handling och känslor. Ibland gör en handling att man på något mer eller mindre medvetet sätt försöker känna så som man själv tycker att man borde känna för att berättiga sin handling. Man har förväntningar om hur man borde bete sig och känna i olika situationer, egna värderingar och en moral för vad man tycker att är rätt och fel. Det kan också vara ett en känsla leder till att man tycker att man borde känna en annan känsla, som tex att ensamhet kan göra att man söker sällskap, som man sedan försöker rättfärdiga för sig själv genom att försöka förmå sig själv att bli kär i det sällskapet. Men framförallt så kan exempelvis etiketten Kär göra att man då tycker att man borde dittan och dattan, tex säga det till personen ifråga, satsa mer på relationen, träffas så och så ofta, inte kolla in andra killar osv. Alltså en hel radda av handlingar eller intentioner, som man inte alltid nödvändigtvis skulle göra om man inte definierat något.
Så det är såklart omöjligt för oss att veta vad du känner - eller varför för den delen. Vi har också listor på olika tecken på hur man vet om någon är kär i en här på Decibel. Det är för övrigt den enskilda Decibel-sida som brukar vara mest besökt av alla våra ca 17.000 sidor i skrivandets stund. Så du är inte ensam om att försöka luska ut vad han känner för dig. Det är nog den största och vanligaste av alla frågor inom kärlekslivet: Är känslorna besvarade? Och den bittra sanningen är att vi kan försöka tolka hans beteenden och ord tills vi blir blåa i ansiktet, det är ändå bara han som vet vad han känner. OM han alltså vet det, för lika väl som du kan fundera över vad du egentligen känner, så kan ju han ha svårt att definiera och värdera sina känslor för dig. OCH så kan känslor ändras väldigt snabbt inom kärlekslivets början: ett ord, en handling, en paus i diskussionen kan förändra hur man känner för den andra. Du vet ju vilket intryck tre små ord kan göra, på en sekund till och med, men lika mycket kan frånvaron av ord (tystnad, för lång paus, byte av samtalsämne, ett "men...") betyda.
Så vi önskar dig lycka till på upptäcktsfärden, bara <3
Hälsar Liselott