Kär
24.06.2023
Hej. Jag lärde känna en kille som var två år yngre en mig på ett läger jag var på i början av sommaren. Efter lägret började vi skriva med varandra och jag visste att han hade känslor för mig eftersom han hade planerat hur han skulle fråga chans på mig redan eftersom han sade åt min lillasyster det. Vi skrev med varandra varje dag i ca 2 veckor och då en morgon såg jag att han hade blockerat mig på snäp jag skickade åt honom på Instagram och frågade men då svarade han inte så jag fick inte kontakt med honom längre och jag blev jätte ledsen eftersom jag trodde verkligen att vi var på g.
Några dagar efter så fick jag även reda på att han skrev med flera tjejer. Men jag är fortfarande väldigt ledsen efter det som hade hänt.
Den killen jag gillade innan så jag vet inte om han typ har börjat få upp ett intresse för mig eller om han vill vara kompisar. Men jag själv har inga känslor för honom vad jag tror. Men han berättar om flickor som han tror gillar honom men han inte ville ha och då började jag berätta åt honom om den killen jag började skriva med så då kändes det lite som att han blev avundsjuk. Men då berättade jag för någon dag sen om allt som har hänt då han blockerade mig så då sa han tips på hur jag ska hitta en ny. Han har också berättat mera åt mig och han börjar oftast att skriva först
Förvirrad
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
05.07.2023
Hej!
Vad roligt med en liten sommarromans på lägret. Jag kan verkligen förstå att ni blev intresserade av varandra och att det kändes så bra. Jag tror att man på sommaren och speciellt på sommarläger lätt hamnar in i en liten lyckobubbla. Där allting känns så bra och man ser bara den andra personen och man blir snabbt kära i varandra. Man umgås ganska intensivt och resten av världen och människorna känns långt borta.
Det var ju verkligen tråkigt att han efter två veckor av textande plötsligt avslutade kontakten och utan att ge någon förklaring på varför. Jag förstår att du känner dig lite förvirrad eftersom du hade förväntningar att det här kunde leda till något. Det var ju inte särskilt moget av honom att bara blocka dig så där. Men tyvärr kan man ju inte kontrollera vad andra känner eller gör. Det kan ju hända att den här killen fick ”kalla fötter” som det kallas när man vill något hemskt gärna med sedan blir så nervös att man drar sig ur. Det kan också hända att han kände att ni två inte var helt rätt för varandra och han visste inte hur han skulle säga det och därför valde den ”lätta utvägen”. Men det är ju inte speciellt rättvist mot dig och jag förstår hur ledsamt det känns att han dessutom talar med andra tjejer. Men nu vet du att han inte var rätt person för dig och jag känner att det är bättre att du fick veta det så pass tidigt så att du inte behöver slösa mer tid på någon som inte är seriös.
Det kan ju hända att den här andra killen är lite intresserad om du tyckte att du märkte att han blev aningen avundsjuk när du berättade om killen som du skickat med. Det kan ju vara så att han märkt att du inte är intresserad och därför berättade han för dig om hur du ska göra för att hitta en ny eftersom han kanske tänker att du inte vill ha något annat än vänskap. Om det är något du går och funderar på kan du ju försöka tala med honom om saken. Om du inte är intresserad är det dock bäst att du fortsätter att bara vara hans vän. Men det kan ju såklart kännas roligt att det finns någon som kanske har lite intresse för en.
Jag förstår att det känns jobbigt efter att du blivit blockad men du kan försöka se det som ett tecken på att det här inte var rätt person för dig. Nu kan du istället lägga ner mer tid på dig själv och blicka utåt efter nya människor att lära känna. Du kan satsa på dig själv, dina intressen och på att ha en så trevlig sommar som du bara kan. Man måste inte ha på g med någon eller ha ett förhållande för att ha ett roligt och meningsfullt liv. Det är aldrig lätt med kärlek och känslor men jag tror att en sån här situation i slutändan kommer att göra dig starkare. När du märker att du kan stå på egna ben och att en sån här besvikelse inte bryter ner dig totalt kommer du att hitta din inre styrka. Du har fått lära dig att kärlekslivet inte är en dans på rosor och nästa gång det kommer en ny person som du är intresserad av har du kanske lite stadigare grund att stå på.
Minns att du är bra precis som du är och bara för att EN person inte ville ha ett förhållande med dig betyder det inte att du skulle vara mindre bra. Det betyder endast att just ni två inte var rätt för varandra i slutändan. Rätt person för dig kommer tycka att du är perfekt precis som du är och det får ta tid för er att hitta till varandra. Om du behöver stöd eller vägledning, eller om det är något du funderar på får du alltid ta kontakt hit till oss på Decibel. Vi finns här för dig!
Kram,
Rosanna