Kär
16.07.2023
Hej! Jag har känt en pojke i över ett halv år, jag litar på honom mest av allt och jag umgås med honom nästan varje dag. Vi båda tycker om varandra och vi brukar kramas och sova med varandra, han har pratat lite smått om vi skulle bli ilag. Men jag är så otroligt rädd för att förlora honom så det känns ’säkrare’ att bara vara kompisar. Men liksom jag vill vara ilag med honom men på nått sätt känns det som att jag vill bara vara kompis
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
20.07.2023
Hej,
Vad bra att du tagit kontakt hit till Decibel! Ljuvligt att du hittat en person som du trivs med och litar på. Du skriver att ni tycker om varandra och brukar kramas och sova med varandra, och att ni lite börjat fundera på att bli tillsammans, vilket gör dig rädd. Det är fullständigt normalt att känna sig rädd. Det är skrämmande då en relation förändras, eftersom det inte går att på förhand förutspå vad som kommer hända i framtiden. Det sagt, verkar det som att ni har en god grund att bygga en djupare relation på eftersom ni litar på varandra och trivs i varandras sällskap, om det är något som ni båda vill.
Eftersom du känner dig så rädd inför det nästa steget, men uttrycker ändå att du litar på honom så kunde du kanske diskutera saken med honom. Ta upp det att du är rädd att mista vänskapen som ni har och förklara hur du känner dig. Högst troligen känner han likadant. Ni har inte bråttom med något, utan kan i lugn och ro fortsätta som ni gör eftersom det verkar kännas bra för er båda. Ibland kan man känna press för att definiera en relation, även om det inte finns något krav på att man måste göra det.
Du skriver också att det på något sätt ändå känns som att du kanske skulle vilja vara bara kompisar med honom. Vad tror du att det beror på? Är det rädslan över att mista honom om något skulle gå snett eller är det något annat som får dig att känna så? Du kunde reflektera lite kring det, kanske tala om saken med en vän eller någon annan i din närkrets som du litar på. Det brukar vara lättare att få klarhet i sina tankar då man diskuterar saken med någon annan.
Relationer är knepiga då det inte går att förutspå hur allting kommer att bli, men ibland är det bra att våga ta steget och prova på, om det känns rätt i stunden. Vi människor tenderar att ångra de saker vi inte gjorde, istället för de saker som vi vågade göra. Du behöver inte göra något som inte känns bekvämt för dig och det finns inget tvång att bli tillsammans just nu. Varje relation är unik och man har rätten att spendera tid tillsammans på de villkor som man tillsammans bestämmer.
Allting kommer att bli bra. Ha en trevlig fortsättning på sommaren!
Kram, Lila