Kär
20.07.2023
Hej jag är en 15 årig tjej som har börjat tala med en kille som tycker om mig, men hur vet jag om jag tycker om honom?!? Barbie
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
24.07.2023
Hej,
Tack för din fråga, vad bra att du tar kontakt hit till Decibel då du undrar över något! :)
Du skriver att du börjat tala med en kille som tycker om dig, men undrar hur du kan veta om du tycker om honom. Hur länge har ni diskuterat med varandra? Har ni enbart haft kontakt via sociala medier eller har ni också träffats och sett varandra i verkligheten? Ifall ni inte träffat varandra ännu, kunde det vara värt att träffas. Då man väl ses, har man lättare att se om det verkligen klickar mellan er. Jag vågar påstå att det är först då när ni ses, som du verkligen kan forma en bild av hurdan den här killen är, vilket hjälper dig sedan att komma underfund med om du tycker om honom eller inte.
Alla människor upplever känslor på sitt personliga sätt, detta gäller också känslor av kärlek. Vissa blir kära i en annan direkt, medan andra behöver mer tid för att känslorna ska växa fram. Att tycka om någon kan ta sig uttryck på olika sätt från person till person. Vissa blir nervösa, rodnar och kanske har svårt att forma vettiga meningar, medan andra kan känna av känslan i magen eller har lätt att skratta eller fnissa i den andras sällskap. Oavsett hur man känner sig då man tycker om någon annan, är det viktigaste att hitta en person som man trivs med och kan lita på. Som svar på din fråga, hur vet du om du tycker om honom, måste jag tyvärr svara att du inte vet – tills du vet. Det finns tyvärr ingen instruktionsbok eller check-lista då det kommer till det här, utan det är bara du som kan veta, men det kan ta ett tag innan du kommer på hur du egentligen känner.
Du skriver inte i din fråga hur länge ni har haft kontakt med varandra, men oavsett om det handlar om några dagar, veckor eller månader, så har du inte bråttom någonstans. Det kan ofta kännas som att man direkt måste veta om man tycker om någon eller inte, men i verkligheten behöver man inte alls det. Sådana krav kommer ofta utifrån då exempelvis ens vänner eller andra närstående tycker att man skulle passa bra ihop med en viss person eller att de är nyfikna och vill att man ska definiera sin relation. Det är givetvis bra att man öppet kan diskutera sina relationer med vänner, men man bör inte låta deras åsikter påverka en alltför mycket. Man kan definitivt ta åsikterna i beaktande, men sist och slutligen är vi alla själva ansvariga för våra egna beslut och behöver inte förklara våra känslor åt någon som dessa inte berör.
Det är även viktigt att komma ihåg att känslor kan ändras. Även om man tycker om någon just nu, betyder det inte automatiskt att man tycker om den personen för evigt. Det jag vill komma till är att du inte behöver känna press eller stress över vad du känner, utan leva i nuet och se vad som händer. Jag kan förstå att det känns som att du borde veta vad du känner för den här killen, men tro mig, det är inte alls ovanligt att man inte vet eller inte är 100% säker på hur det känns. Börja med att träffa killen, om du inte har gjort det redan, och se hur det är att spendera tid tillsammans med honom. Flyter diskussionen bra? Har ni liknande humor? Känns det tryggt och bra att spendera tid tillsammans? Förändrades din bild av honom när ni träffades i verkligheten eller inte? Känner du att du gärna skulle vilja träffas på nytt?
Du har inget bråttom, ta det i lugn och ro och lär känna den här killen först. Då har du också betydligt mycket lättare att få ordning på dina egna känslor och tankar kring det hela. Allting kommer att falla på sin plats, på ett sätt eller ett annat <3
Kram, Lila