Kär
02.10.2023
Jag är kär i en person av samma kön av mig men jag vågar inte berätta för personen, ibland känns det som att personen tycker om mig men ibland känns det inte så. Vad ska jag göra? Yeahh
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
09.10.2023
Hej!
Tack för din fråga. Kärlek och känslor av attraktion kan vara svåra att hantera oberoende av vilket kön man tillhör eller vilket kön man attraheras av. Men det kan såklart kännas extra tungt om man tillhör en minoritet, t.ex. om man är attraherad av en person av samma kön som en själv, men det är viktigt att komma ihåg att det är precis lika okej och naturligt som att vara attraherad av någon av motsatt kön.
Det bästa sättet att utforska en relation är att helt enkelt prata och umgås med personen man är intresserad av. Helt enkelt lära känna hen bättre. Ju mer ni lär känna varandra och ju närmare ni kommer varandra desto lättare kommer det bli för dig att läsa av personen och förstå hen. Det kanske också blir lättare för dig att lägga märke till eventuella signaler som personen ger ifrån sig.
Har du någon form av kontakt med den här personen? Har ni varandra t.ex. på snapchat eller går ni i samma skola? Kan du eventuellt försöka föreslå att ni träffas någon dag eller kan du börja prata mer med den här personen för att komma hen närmare? Man kan ju börja med att vara vänner och sedan se ifall relationen kan utvecklas till något mer romantiskt. Du kan t.ex. bjuda hem personen på filmkväll eller liknande och sedan fråga ifall du får sitta bredvid hen. Om svaret är "ja" kan du sedan om det känns bekvämt fråga ifall du får hålla hens hand.
När du sedan känner att ni kommit varandra närmare och du känner att du kan lita på den här personen kan du fråga vad personen känner kring er vänskap/relation? Du får jättegärna också berätta om dina känslor för hen eftersom det är det mest effektiva sättet att få reda på ifall någon känner samma sak. Om det känns för skrämmande kan ni bara fortsätta att prata och umgås och låta er vänskap/relation bli djupare.
Jag tror att ju mer ni lär känna varandra och ju mer ni börjar förstår varandra desto lättare kommer det bli för er båda att lägga märke till ifall det finns någon romantisk gnista mellan er.
Kram och lycka till!
Rosanna
P.s. Angående det du skrev i hemliga rutan så är svaret på den frågan: Ja.