Kär
04.10.2023
Hej. Jag är kär i en kille som är ett år äldre än mig. Vi har skrivit lite nu som då i ca 1 vecka och jag vet inte om han gillar mig för han kan fråga ibland hur jag har haft det i skolan och då jag hade varit på tävling frågade han hur det hade gått.
Sen för nån dag sedan lade en ny kille till mig på snäp och han har betett sig lite som att han tycker jag e snygg och sånt. Han har skickat typ olika filter typ: Netflix och chill? Och såna filter skickar han sen har han också sagt åt mig att jag ska komma där han bor. Det låter även som att nån gång skulle han komma hitt. Jag själv tycker det är intressant att skicka med honom, men ibland så låter det lite som han är en sån som vill bara ligga runt med andra tjejer…
Jag själv vill inte gilla någon just nu men ändå tror jag att jag gillar nån av dem… jag är så förvirrad just nu och jag har väldigt svårt att koncentrera mig eftersom jag hela tiden tänker att vilken ska jag satsa på Förvirrad
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
19.10.2023
Hej!
Ursäkta att du har fått vänta så länge på ditt svar. Det låter som att du har en hel del spännande på gång i ditt liv just nu men jag kan absolut förstå att allt det här känns förvirrande och besvärligt.
Det låter ju som att den här första killen har ett lite mer jordnära sätt att prata med dig och lära känna dig. Jag tycker det låter som att han bryr sig om dig och är intresserad av vad du har på gång i ditt liv. Sånt är viktigt i både vänskaps- och parförhållanden. Det är bra om man hittar någon som frågar hur ens dag har varit samt minns vad man har på gång i sitt liv och frågar om det. Det tyder på att dom bryr sig och är intresserade.
Den här andra killen verkar vara en ganska spännande typ. Han visar lite tydligare vad han vill och går kanske lite snabbare fram än den andra. Det kan kännas både pirrigt, spännande och roligt att få uppmärksamhet av en sådan person. Dock kan det ju stämma som du misstänker att han bara vill “ligga runt”. En hälsosam relation ska ju vara mer än bara flört, komplimanger och “netflix & chill”. Det är också viktigt att han visar att han är intresserad av vem du är på insidan och är villig att kommunicera om mer seriösa saker.
Jag tänker så här att om du själv är intresserad av ett seriöst och långvarigt förhållande så är kille nr 1 kanske det säkrare valet. Han verkar vilja ta saker och ting i en lugnare takt och verkar vara mer fokuserad på att först och främst lära känna dig på insidan. Sen är det såklart också viktigt att man är seriöst intresserad av personen man vill ha ett förhållande med och om det visar sig att det är kille nr 2 så finns det absolut inget fel med att satsa på honom heller. Eftersom båda bekantskaperna är väldigt nya är det kanske lite svårt att avgöra vem som är en bättre matchning för dig i nuläget. Du behöver kanske lära känna båda lite bättre först.
Det är dock viktigt att du inte åker hem till någon som du aldrig träffat tidigare utan träffas hellre första gången/gångerna på en allmän plats. Det här är viktigt eftersom du inte kan veta hur någon är i verkligheten om ni endast talat på snap. Det kan hända att stämningen är både stel och obekväm när man träffas på riktigt och då är det lättare att ta sig därifrån om man t.ex. är i ett café snarare än hemma i hos någon annan, för att inte tala om ifall någon annan är hemma hos dig. Det är lite svårt att bara schasa iväg någon när stämningen blir stel och man inte längre vill umgås. Du har såklart alltid rätt att stiga upp och gå hem när du är hos någon annan och du har också alltid rätt att kasta ut någon ur ditt hem, det är ingen fråga om den saken. Men det kan ju kännas ganska svårt att göra det så därför är det bättre att träffas på en allmän plats första gången och meddela även gärna dina vänner vem du ska träffa och var. Bara för säkerhetsskull!
Det viktigaste i ett förhållande är att man kan känna sig trygg och bekväm med sin partner, att man får vara sig själv och att man vet att man kan vara öppen och ärlig samt att det finns förtroende för varandra. Det är viktigt att ens partner respekterar ens gränser och aldrig utsätter en för något gör en  obekväm (detta gäller speciellt fysisk närhet och sex). Om du är intresserad av ett seriöst förhållande med någondera av killarna kan ett sätt att välja mellan dom vara att fundera ut vem av de här två killarna du tror att bäst skulle fylla kraven för en trygg pojkvän och ett hälsosamt förhållande. Vem är du mest bekväm med och vem tror du att skulle behandla dig bäst, lyssna på dig, respektera dig och förstå dig?
Du nämner på slutet att du egentligen inte vill gilla någon just nu även om du nog är intresserad av båda killarna. Jag tycker att det här låter väldigt moget av dig och det är bra att du kan vara ärlig med dig själv om den saken. Det är såklart inte bra att du har svårt att koncentrera dig och det låter som att din situation blivit mer av än börda snarare än något roligt och spännande. Jag tror att du kan börja med att försöka fundera på det som jag skrev tidigare om vem som skulle behandla dig bättre och sedan utgå från det du kommer fram till. Försök att inte låta den här situationen ta över hela ditt liv och kom ihåg att du får sätta bort telefonen ibland ifall det känns som att det blir för mycket med dom här killarna. Jag tror inte att du behöver fundera så mycket på din framtid med dom i nuläget. Som sagt är allt det här väldigt nytt och det lär visa sig med tiden vem som passar dig bättre och vem du gillar mer. Det kan vara väldigt svårt att veta i ett så här tidigt skede vem som är bättre för just dig så försök att inte lägga hela din tid på att fundera på den saken utan låt situationen utvecklas och “rulla på” naturligt. Kom ihåg att lyssna till vad din magkänsla säger, om du kommer fram till att allt det här bara är för mycket och att du inte är redo för något seriöst med någon alls ännu så har du all rätt att bryta kontakten med killarna och satsa på förhållandet till dig själv istället. Om du funderar över något får du alltid skicka till oss på Decibel.
Kram,
Rosanna