Kär
23.10.2023
Hej. Jag skickade hit till decibel för nån vecka sen https://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/karleken-och-sexet/foralskad/karleken/kar-87 tänkte att ni får en bättre blick om ni vet vad som hänt innan.
Han som var lite mera att han skickade bilder med filter så han tog jag bort eftersom han skickade åt mig att ja ska skicka lite lättklädda bilder så kände mig lite obekväm så jag beslutade mig att ta bort honom.
Den andra har det gått lite längre fram med… han skulle vara med min ena släkting i fredags. Och då frågade min släkting om jag ville med men någon minut innan frågade även han jag gillar om jag skulle med min släkting till stan, för min släkting och jag jag gillar skulle vara med varandra. Så jag kom med min släkting till stan och så va vi där men några andra personer. En av han jag gillars kompis frågade bara om jag är min släktings syster och då svarade min släkting nej det är min släkting och då frågade han bara av han jag gillar om det är hans flickvän. Och då började de som satt vi bordet skratta men han svarade nej. Jag tyckte det inte gjorde nått för jag har aldrig pratat med honom…
När han sa skämt vid bordet där vi satt så kollade han på mig först. Och när vi stod där ute så var min släkting och pratade med nån annan så då kom han och stå bredvid mej men han sade inget och även när han pratade med hans kompisar och jag stod där bredvid så då skröt han väldigt mycket vad han gör och sådant.
Min släkting ska även kanske vara med han jag gillar detta veckoslut så funderar på att fråga av min släkting om jag får komma med. Min släkting vet vem jag gillar Tjejen
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
26.10.2023
Hej!
Roligt att du hör av dig med en uppdatering! Jag tyckte det var jättebra och moget av dig att ta bort den här killen som gjorde dig obekväm. Bra jobbat! Du har alltid rätt att dra gränser och skydda dig själv från personer som ger dig en dålig känsla och som börjar ställa orimliga krav. Det är jättebra att du lyssnar till din magkänsla, kan stå på dig och ta kloka beslut för dig själv. Jag är stolt över dig!
Det låter ju som att du har något riktigt intressant på gång med den här andra killen och det verkar tydligt finnas någon sorts kemi mellan er även om ni inte talat så mycket face to face. Det är bra att du har en sorts genväg till honom via din släkting eftersom det gör att ni kan umgås på ett mer naturligt sätt utan att direkt behöva fråga varandra på “dejt”. Det är bra att din släkting känner till att du gillar den här killen och att ni har något på gång. Hen kan fungera lite som en mellanhand och hjälpa er att träffas oftare. Jag tycker absolut att du ska fråga din släkting ifall du får hänga med i helgen!
På basen av det du berättar om hur det var när ni träffades tolkar jag det som att han nog är intresserad av dig. Jag kan såklart inte veta hur seriös han är eller vad han har för avsikter men du beskriver en del saker som folk nog brukar göra när dom är nära en person som dom gillar.
Det att han tittar på dig före han drar ett skämt tolkar jag som att han vill vara säker på att du lyssnar och han vill se din reaktion. Han vill alltså ha din uppmärksamhet och din bekräftelse. Att han är tyst när han står bredvid dig behöver inte vara ett dåligt tecken utan det kan betyda att han är nervös och inte riktigt vet vad han ska säga, men han vill fortfarande vara nära dig. Det kan ju verka som en röd flagga när någon blir väldigt skrytig och det finns såklart en chans att han är en skrytig person men det kan lika bra hända att han försöker imponera på dig och att han vill att du ska få en bra bild av honom. Skryt är ju dock inte speciellt trevligt men det kan hända att han inte riktigt vet hur han ska få din uppmärksamhet och därför tar han till den här metoden. Hoppeligen lugnar skrytandet ner sig efter att han lärt känna dig lite bättre och blir mer bekväm och naturlig i ditt sällskap.
I det stora hela verkar det som att du befinner dig i startgroparna av något spännande. Jag kan som sagt inte veta exakt hur seriös den här killen är och det finns ju tyvärr alltid en chans att saker och ting inte går som man hade tänkt sig. Man får vara beredd på att verkligheten inte alltid lever upp till de förväntningar man har. Trots det tycker jag att er situation låter lovande så jag rekommenderar varmt att du tar chansen och frågar släktingen om du får hänga med i helgen. Jag tycker du ska satsa på att försöka lära känna den här killen bättre och när det känns rätt kan du fråga om ni kan träffas bara ni två någon gång (om det känns bekvämt för dig).
Kram och lycka till,
Rosanna