Kär
31.10.2023
Hej! Jag har problem. Jag är kär i en kille. Men mitt problem är att han gillar min bästa vän och min bästa vän gillar honom också. Det känns jättejobbigt även om de inte är ihop ännu, men eftersom de båda gillar varandra så tror jag de snart blir tillsammans. Vad ska jag göra? Jag är jättekär i honom men han gillar ju inte mig. Har ni tips? Snälla hjälp mig. Tjejmedproblem
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
07.11.2023
Hej,
Tack för att du skriver in. Kärlek är oftast något ljuvligt och helt fantastiskt, men det som du beskriver här är den mer tragiska sidan av kärleken. Eftersom vi inte kan påverka vem vi blir kära i, händer det de allra flesta av oss någon gång att man blir kära i en person som inte gillar en tillbaka. Du är långt ifrån ensam med den känslan. Det sagt, känns det nästan lika illa varje gång det händer, tyvärr.
Det tar ont att vara kär i någon som inte känner likadant. Om den personen ännu råkar gilla ens bästa vän, känns det säkert ännu mer illa. Du skriver att de inte är tillsammans ännu, men att de kanske snart blir det eftersom de gillar varandra. Det kommer högst troligen kännas smärtsam för dig i början att se dem tillsammans, men jag vill att du ska komma ihåg att den känslan inte varar för evigt, även om det kan kännas så nu. Det tar ofta tid för att komma över obesvarad kärlek och det får ta den tid det tar. Det finns ingen tidsbegränsning på det.
Jag hoppas att du omringar dig med människor som du tycker om och fokuserar på att göra saker som får dig att må bra. Det kan vara svårt att släppa tankarna då man är ensam och därför rekommenderar jag att du omringar dig med människor och hittar på roliga saker att göra. Helst sådana saker som får dig att tänka på något annat. Har du en hobby som du trivs med eller ett fritidsintresse som ger dig glädje? Dessa kan vara sätt att få tankarna på något helt annat. Motion och rörelse tenderar hjälpa också, eftersom det sällan finns tid att fundera så mycket medan man rör på sig. Du kan också testa att skriva dagbok där du får alla dina tankar och funderingar ner till text. Din dagbok är bara för dig själv, så du kan skriva vad som helst i den. Det kan vara lättare att släppa alla tankar man har i huvudet om man får skriva ner dem.
Det är helt normalt att en sådan situation som du hamnat i väcker många olika sorters känslor. Det finns inget rätt eller fel sätt att känna, det vill jag att du ska komma ihåg. Du skriver inte i din fråga ifall din vän vet om dina känslor för den här killen, men oavsett om din vän vet om det eller inte så har du rätt att säga till ifall du inte vill tala med din bästa vän om saker som har med honom att göra. Ifall det känns alltför smärtsamt för dig att höra, kan du bra säga till om det eller styra diskussionen till andra saker. Din bästa vän vill säkerligen inte såra dig med avsikt, men ifall hen inte vet om dina känslor kan det vara att hen vill dela med sig om allting som har med den här killen att göra. Inte för att såra dina känslor, utan för att få dela med sig till sin bästa vän.
Det finns tyvärr inte så mycket annat du kan göra i den här situationen än att låta tiden gå och försöka ta dig vidare från det här. Det tar ont i början, men känslorna lättar med tiden. Du kan alltid skriva in hit till Decibel på nytt om du känner för det, vi finns här för dig.
Ta hand om dig! <3
Kram, Lila