Kär i äldre kille
13.07.2015
Jag är kär i en kille som fyller 21 år i år. Jag har ingen aning om vad jag ska göra. Möjligtvis träffar jag honom i morgon och på torsdag men det är inte säkert. Han bor ganska nära mig men jag kommer nog inte träffa honom alls efter torsdag. Det gör mig så stressad för jag vet inte vad jag ska göra... SNÄLLA SVARA INNAN TISDAG KVÄLL!! Lulu

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
14.07.2015
Hej Lulu!
(Jess, vi hann innan tisdagkväll :D)
Äsch, det är alltid lika jobbigt när kärleken har en dead-line. Typ att man bara har x antal dagar, gånger eller till och minuter på sig att väcka kärlek, bekräfta den och få den att överleva även efter att tillfället passerade. Det är massor som ska stämma och miljoner saker som kan gå snett. Visst hör man om kärlek som funkat mot alla odds, men de storyna är nog tyvärr undantagen som beåldersskillnads- och distansförhållande att funka. Eller redan bara hopp om att den där killen man spanat på ska plötsligt upptäcka en som en blixt från klar himmel under de korta ögonblick ödet, livet eller vem som nu bestämmer har på sig att få det att hända. som i kärleksfilmerna. De allra flesta situationer i den här stilen leder dock inte till något konkret eller långvarigt utan är stigar i livet som inte ledde vidare utan upplöstes spårlöst i dimmigt morgongräs... Så man går vidare, tänker kanske några "What if.." någon gång, drömmer kanske om honom när man känner sig ensam... Men direkt ångerfull eller besviken är man kanske ändå inte, för att man gissade redan från början att man hade enorma odds mot sig.
Det här säger vi inte för att vi inte tror att du har en chans. Mera för att lite varna dig för att ha för stora förväntingar eller bli för ledsen ifall känslorna inte blir besvarade. Fast kan man någonsin hindra eller lindra andras ömmande och blåslagna hjärtan? Kanske måste man i kärlek göra sina egna beslut, få sina egna blåmärken och lära sig av sina egna misstag?
En annan sak som bara ökar på oddsen mot att det ska bli något mellan er är såklart åldersskillnaden. Du kanske inte tycker att den är så stor, men dels är den det juridiskt. Enligt lag ska en vuxen man inte ha något sexuellt att göra med en person under den sexuella myndighetsåldern, alltså 16. Dels kan nog HAN tycka att den är för stor. Han kanske inte ens ser dig som potentiellt flickvänsmaterial eller jämlike eller som romantiskt intressant? Moralistk sett borde han inte fundera allvarligt på dig romantiskt eller sexuellt sett, för även han vet att det är för stor åldersskillnad. Man kan inte ens veta hur han skulle reagera om du kom fram och pratade med honom, flirtade med honom eller till och med öppnade ditt hjärta för honom. Skulle han bli generad? Besvärad? Smickrad? Skulle han behandla dig snällt eller skulle han i skitstövel-stil ta tillfället i akt och utnyttja dig? Kanske han har flickvän eller redan är intresserad av någon?
Så frågan är vad du vill ha ut av det här? Vad kan du göra, vad vill du göra och vilken typ av minnen vill du ha kvar efteråt? Du kanske inte alltså KAN göra så mycket som du skulle vilja. Men skulle du exempelvis vilja prata med honom ändå, för din egen skull? För att veta att du åtminstone vågade prata med honom, se det som en erfarenhet och veta att du har mod? Eller vill du glömma och gå vidare, låta honom försvinna i det dimmiga morgongräset, som aldrig fick en chans?... Du kan inte påverka vad han väljer att göra, du kan ju inte tex få honom att bli kär i dig mot alla de här oddsen. Men du kan välja om du tex tänker söka efter honom hela kvällen, gråta floder i kudden, tillbringa månader med att tänka på honom och missa chanser till andra kärlekar, andra stigar... Alla gnistor man möter är inte meningen att bli eldar som värmer länge.
Men för att nu iaf avsluta lite positivt så behöver det ju inte betyda att ni aldrig kommer att ha något mellan er, fast det inte skulle hända just nu. Om något år är det ju en helt annan sak, då är inte er ålderskillnad för stor längre. Redan i nästa år, eller därpå följande år så är det helt ok :) Ge inte upp hoppet, men det kanske inte var meningen att det skulle hända just nu.
Många varma kramar från ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna