Kär i alla
06.11.2017
Hejsan, jag blir kär i nästan varenda tjej jag ser (speciellt klasskompisar) men alla som jag gillar tycker inte alls om mig. Vad kan jag glra så att de ska tycka mera om mig? Anonym

Ungdomsinformatören Liselott svarar
08.11.2017
Hej Anonym!
Det här är nog den knepigaste frågan i mänsklighetens historia; vad ska jag göra för att en viss person ska börja gilla mig tillbaka? Och vet du, skulle någon smart människa redan ha kommit på ett bra svar, så skulle vi inte ha behövt fundera på det här, varendaste en av oss nu i årtusenden.
Man skulle kunna säga att det här med vem som faller för vem (blir kär i, attraheras av, "klickar med") är som magi, som något oförklarligt som bara händer av sig själv utan att man kan påverka det. Man kunde också säga att det bara är hormoner och annat kemiskt som händer i hjärnan när man ser någon som man skulle passa ihop med. Dessutom kunde man säga att det har att göra med den egna uppväxten och uppfostran, tidigare erfarenheter och personlig smak vem man börjar tycka om och vem man inte börjar tycka om. Det är alltså ingen som har en riktigt bra förklaring till det här, så därför blir alltid alla kärleksråd lite flummiga. För ingen kan ju riktigt veta vad som funkar på en viss person, det vet ju bara personen själv. OM man ens vet vad det är hos en annan människa man faller för. Vet du själv varför du börjar gilla en viss tjej, men inte tjejen som står bredvid? Om du funderar på det en stund, så kanske du ser hur komplicerad du själv är och hur mycket det är slumpen som avgör (vilken tjej som du nu råkar få syn på)?
Här på Decibel har vi massor och åter massor av råd på hur man kan ta kontakt med tjejer, hur man kan flirta, hur man kan berätta för dem hur man känner osv. Det hittar du både på informationssidorna om Förälskelse och kärlek och i den här samma kategorin av frågor och svar som din fråga finns i. Läs, läs, läs. Allt funkar inte på alla, men plötsligt funkar kanske något av det på en av de tjejer du gillar? Det är ju tyvärr så med kärlek att man inte vet om man kommer att lyckas innan man provat - det finns liksom ingen facit att kika på i slutet av boken. Men lite allmänna råd ska jag ändå ge dig:
Det brukar heta exempelvis "var dig själv, så tycker nog andra om dig också", men riktigt så enkelt är det kanske inte alltid. Bland annat så lönar det sig nog mera att vara den bästa versionen av sig själv istället. Visa de bästa bitarna av dig själv och dölj de som kanske inte är så inbjudande (som att sura, gnälla, vara argsint, hålla sig för sig själv, veta bäst, märkas mest, vara blyg eller osäker och annat i den stilen).
Sedan stämmer nog det gamla uttrycket om att "om man inte tycker om sig själv, så är det svårt för andra att tycka om en". Om du exempelvis har dålig självkänsla och därför går omkring och tvivlar på att du ens skulle vara värd att tycka om, om du själv tycker att du är löjlig, ful, fet, dum eller annat negativt och om du mer eller mindre medvetet visar det genom ditt kroppspråk, ja då blir du svårare för andra att bli kär i. Men om du är nöjd med dig själv, trivs ganska bra med dig själv, tycker på riktigt att du skulle vara värd att tyckas om, ja då är det det du utstrålar som ett moln omkring dig. Då blir du lättare att tycka om.
Fundera också på uttrycket "behandla andra som du vill bli behandlad själv". Egentligen borde det heta "behandla andra som du tror att de skulle vilja bli behandlade". Hur tror du att tjejer överlag skulle vilja att en pojkvän skulle vara, vilka egenskaper skulle han ha och hur sku han bete sig mot dem? Glöm genast allt sådant som att vara snygg eller cool eller häftig - det är egentligen inte det som tjejer vill ha. Det kan visst vara det som de först ser på och faller för, men när de sedan lär känna killen i fråga så kanske de inser att de coola snyggingarna är ganska självupptagna, eller inte bryr sig om dem om de inte själva är supersnygga och coola tjejer. När man lär känna någon så brukar det vara egenskaper som vänlighet, charm, uppmärksamhet, omtänksamhet, äkta intresse och framförallt humor som är vinnande egenskaper. Tjejer gillar att bli uppvaktade, de gillar att få komplimanger och att killar gör omtänksamma saker åt dem. De gillar sådana som de samtidigt kan vara vän med, som det helt enkelt blir roligt att hänga med. De gillar när man visar att man tycker att de är intressanta och värdefulla att känna. Klart att tjejer också tänker lika mycket på pussar, kramar, hångel, tryckare och allt annat hela vägen fram till sex, som killar gör. Det är lika spännande för dem som för dig, men alla vill känna sig respekterade som människor, inte bara som en kropp.
Hoppas att det här kan hjälpa dig lite på vägen. Jag hade tyvärr ingen trollstav nu att trolla fram Drömflickvännen åt dig med, men det tröstar kanske att veta att vi alla föds som nybörjare när det kommer till kärlek. Alla måste vi lära oss hela det här samspelet, alla måste vi öva på att flirta och våga ta kontakt - det är som att lära sig prata eller cykla. Så småningom blir vi bättre på det - även du <3
Jag håller tummarna!
Hälsar Liselott