kär i en 7 år äldre kille
08.05.2016
Hej !
jag gillar en kille som är 7 år äldre. Jag har träffat han ett fåtal gånger och gillar att vara nära han.
Jag kan inte sluta tänka på han.
Kan man vara tillsammans med en som är 7 år äldre om man bara är 15 ? girl

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
11.05.2016
Hej!
Det här med åldersskillnad är alltid lika knepigt att säga bu eller bä om. Alla har i princip sin egen åsikt om vad som är för stor åldersskillnad, men dels finns det kanske en allmän åsikt i samhället och dels finns det faktiskt i Finlands lag vad som är för mycket åldersskillnad när det kommer till sexuella relationer. Den allmänna åsikten är ungefär vad "folk på byijin" skulle säga om de hörde att exempelvis ni två var ihop, dit hör lika mycket både vad tanterna i butikskön skulle anse som vad klasskompisarna skulle anse som vad föräldrar skulle anse. Vi gissar att de flesta av dem tyvärr skulle rynka på ögonbrynen och skaka fördömande på på huvudet åt era 7 års åldersskillnad. Just de här åren anses nog inte okej, eftersom du är så pass ung och han är vuxen. Den allmänna moralen anser nog att tonårstjejer och vuxna män inte ska ha ihop det med varandra. Vi gissar också att de skulle muttra sådant som "han utnyttjar henne säkert, kåtbock" och "hittar han inte någon tjej i sin egen ålder, är det något fel på honom"... För de här kommentarerna har vi hört många gånger förr.
Jo, det här är inte alls vad du vill höra, förstår vi såklart. Du är förtjust i honom, det känns pirrigt och lockande, han väcker känslor i dig som du vill ha mera av. Säkert skulle du vilja att vi skrev att det är okej för er att bli tillsammans, att kärleken är viktigast och vinner alltid. Men det ÄR inte så och det vore fel av oss att inte åtminstone varna dig om vad folk kommer att tycka om saken.
Sedan var det det där med vad Finlands lag säger också. Den säger att en person under 16 år inte ska ha sexuella relationer (alltså inte bara sex, utan allt därikring, från pussar och sexuella anspelningar till oralsex). Egentligen inte alls, men lagen finns till av två anledningar. Den ena är att skydda unga från att göra sådant som de inte alls är varken fysiskt eller psykiskt redo för. Att ha sex alldeles för ung är skadligt, exempelvis kanske kroppen inte alls är tillräckligt utvecklad för att ens kunna njuta av sex, men det kan även vara så att man inte är mogen nog att inse när man blir utnyttjad. Klart att alla utvecklas i egen takt, men lagen drar alla över en kam och drar gränsen vid 16. I praktiken bedöms nog varje fall skilt för sig, individuellt, men man försöker alltså skydda unga på det här viset.
Den andra anledningen till att lagen finns är för att försöka förhindra att unga blir sexuellt utnyttjade av äldre, av vuxna. Det här gäller inte bara det som vi vanligtvis tänker på som pedofiler, utan lagen bedömer enligt hur stor skillnaden i mognad och utveckling är. Som sagt så tycker allmänheten att en vuxen inte ska ha något sexuellt att göra med ett barn, att det är moraliskt fel och till och med "sjukt", och man blir sexuellt myndig först vid 16 år fyllda enligt lagen. Efter det får man ansvaret för sitt eget sexliv, men före det så anses ett barn inte kapabelt att alla gånger kunna avgöra skillnaden mellan eller kunna skydda sig från utnyttjande, lögner, utpressning, övertalning osv. Igen, det bedöms individuellt, men utgående från hur stora skillnaderna är. Polisen skulle inte komma och knacka på dörren ifall tex två 15-åringar hade sex med varandra. De anses på ungefär samma nivå i livet, samma utvecklingsgrad osv, alltså mera okej, fastän de inte är sexuellt myndiga än.
Enligt det här, så skulle folk kunna göra en barnskyddsanmälan ifall det kom fram att ni med 7 års åldersskillnad är ihop på ett sexuellt sätt. Men igen, barnskyddet är till för att skydda barn, du skulle inte straffas på något vis. Man skulle bara vilja försäkra sig om att du inte far illa, att han har fula baktankar eller "leker" med dig eller rakt ut utnyttjar dig. Han däremot skulle kunna straffas, beroende på vad han gjort med dig.
Äsch ja, vi fattar ju alltså att det här inte var vad du hade hoppats att höra, men kanske du ändå anande det här, eftersom du frågade oss? Allt kanske inte känns helt okej ändå, innerst inne? Och den rösten ska du nog lyssna på, det är nog din självbevarelsedrift som försöker skydda dig. Klart att vi som sagt fattar hur lockande han känns, men kanske eventuellt det är lite av lockelsen att det är förbjudet, ögonbrynshöjande, "fel"? Visst, man kan inte rå för vem man klickar med, men bara för att man klickar med någon behöver det inte betyda att det är okej. Se, vi kan alltid bestämma över våra känslor, reglera om känslorna blommar upp eller om vi kväser dem, och framförallt kan vi bestämma över vad vi väljer att göra och inte göra. Så visst kan du se, men inte röra. Visst kan du drömma och fantisera, men inte ge honom ditt hjärta eller mer. För din egen trygghets skull. Och innan du säger det: jo, vi vet att så unga som 13-åringar varit ihop med vuxna män - men bara för att andra gjort dumma saker blir de inte mera rätt för det. Och bara för att andra gjort dumma saker ska inte du gå och göra detsamma.
Skulle du vara sexuellt myndig skulle vi kanske säga "Go ahead, men var försiiiktig!" Det ÄR en stor skillnad mellan er, och den syns kanske tydligast i sådant som att han får gå på krogen, kanske jobbar eller studerar, har bil och annat ytligt. Men skillnaden är mycket stor mellan er i personlig utveckling, och den syns inte så tydligt. Speciellt inte när man inte vill se den, när man argumenterar att jamen man är ju själv så väldigt mogen för sin ålder osv. Utveckling är så svår att se framåt, men om du ser i din egen backspegel och tänker på hurudan du var när du var 13, så inser du kanske hur långt före dig han befinner sig. Och det här är alltså ifall han är seriös och "okej", inte ett rötägg som på riktigt är ute efter din oskuld, en blåst liten sängkamrat som man kan linda runt lillfingret med lite komplimanger... Jo, vi ÄR cyniska och överbeskyddande nu, men det beror på att vi sett bevis efter bevis på att vuxna män inte går och blir kära i teinin om det inte är något lurt bakom.
Så lyssna på oss överförsiktiga och tråkiga nu och använd ditt hjärta försiktigt, försiktigt. Vi vet att han lockar mest av alla just nu och att exempelvis killarna på din årskurs verkar vara värsta töntigaste barnrumporna i jämförelse, men allt häftigt är inte bra för dig. Även när hjärtat buktar kan man behålla förnuftet och tänka på sitt eget bästa i längden, vi lovar!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna